23948sdkhjf

Wacay satsar digitalt fysiskt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget tar in 4,5 miljoner för lanseringen av digitalt koncept i fysisk butik. Satsningen presenteras med en testpilot på Vallgatan 12 för att följas av Åhléns City.

Göteborgbaserade Wacay Weekend Adventure Company planerar att inför våren presentera konceptet e-tail in retail i ett tiotal butiker, bland annat Åhléns City.

Men redan nu presenterar modeföretaget en testpilot på butiken Vallgatan 12 i Göteborg. Konceptet går ut på att fysiska butiker erbjuder ett bassortiment från märket och sedan i anslutning ett bredare sortiment på digital skärm.

Tekniken är framtagen i partnerskap med Göteborgsbaserade startupen Touchtech som även arbetar med bland andra Eton.

Företaget tar in 4,5 miljoner kronor i extern finansiering för att möjliggöra satsningen och pengarna kommer bland annat från Wellstreet, entreprenören Alexander Hars, Thommy Nilsson som tidigare arbetat som vd för Kappahl och JC samt med Kavat och XXL. Därtill finns Josef Lind tillsammans med en icke namngiven investerare i investeringsgruppen.

- Detaljhandel har förändrats och ändras kontinuerligt. Varumärken öppnar egna flaggskeppsbutiker, online- och popup-butiker. Det innebär att de traditionelladetaljhandlarna får en ännu mindre andel av försäljningen samtidigt som hyrorna ökar medan områdena blir begränsade. Vi vill flytta in den digitala handeln in i de fysisk butikerna, samtidigt som vi ger konsumenterna en större valmöjlighet utan någon risk, säger Magnus Liljeblad, medgrundare och vd i en kommentar.

Varumärket lanserades i slutet av våren via ett fåtal utvalda återförsäljare samt via den egna e-handeln.

Mer om: Wacay | Wellstreet
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ännu en köpcentrumägare satsar på paketutlämning

Kavat lanserar återbrukskoncept

Här är finalisterna i Habit Modegalan 2019

18 finalister har chans till Habits branschpris som delas ut i Spegelsalen, Grand Hôtel, i Stockholm i december.

Ivyrevel öppnar ny pop up-butik

Jobb & Karriär
Under Armour ringer in 2020 med ny svensk vd

Patrik Frisk efterträder Kevin Plank hos den amerikanska sportmodejätten.

Stärkt Sportamore

Nyhetsbrev

Designbyrå vill inspirera till cirkulär konsumtion av kläder

Arkiv

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Mötet med kunden ska göra skillnad

Kunddrivet ledarskap – nyckeln till framgång inom retail

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Jobb & Karriär
Babyshop plockar in marknadschef

E-handelsgruppen har även en ny creative director.

Modemärkena som väljer ny pop up-satsning

Jobb & Karriär
Efter skandalen – XXL med ny Sverigechef

Kappahl krymper styrelsen

Zara sprängde miljardvallen

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Houdini Sportswears e-handel prisad

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Eton drar upp leveranstempot

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Monki startar community

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Sänd till en kollega

0.145