Wacay satsar digitalt fysiskt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget tar in 4,5 miljoner för lanseringen av digitalt koncept i fysisk butik. Satsningen presenteras med en testpilot på Vallgatan 12 för att följas av Åhléns City.

Göteborgbaserade Wacay Weekend Adventure Company planerar att inför våren presentera konceptet e-tail in retail i ett tiotal butiker, bland annat Åhléns City.

Men redan nu presenterar modeföretaget en testpilot på butiken Vallgatan 12 i Göteborg. Konceptet går ut på att fysiska butiker erbjuder ett bassortiment från märket och sedan i anslutning ett bredare sortiment på digital skärm.

Tekniken är framtagen i partnerskap med Göteborgsbaserade startupen Touchtech som även arbetar med bland andra Eton.

Företaget tar in 4,5 miljoner kronor i extern finansiering för att möjliggöra satsningen och pengarna kommer bland annat från Wellstreet, entreprenören Alexander Hars, Thommy Nilsson som tidigare arbetat som vd för Kappahl och JC samt med Kavat och XXL. Därtill finns Josef Lind tillsammans med en icke namngiven investerare i investeringsgruppen.

- Detaljhandel har förändrats och ändras kontinuerligt. Varumärken öppnar egna flaggskeppsbutiker, online- och popup-butiker. Det innebär att de traditionelladetaljhandlarna får en ännu mindre andel av försäljningen samtidigt som hyrorna ökar medan områdena blir begränsade. Vi vill flytta in den digitala handeln in i de fysisk butikerna, samtidigt som vi ger konsumenterna en större valmöjlighet utan någon risk, säger Magnus Liljeblad, medgrundare och vd i en kommentar.

Varumärket lanserades i slutet av våren via ett fåtal utvalda återförsäljare samt via den egna e-handeln.

Mer om: Wacay | Wellstreet


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Nyhetsbrev

Beckmans till Paris

Arkiv

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.208