Wacay satsar digitalt fysiskt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget tar in 4,5 miljoner för lanseringen av digitalt koncept i fysisk butik. Satsningen presenteras med en testpilot på Vallgatan 12 för att följas av Åhléns City.

Göteborgbaserade Wacay Weekend Adventure Company planerar att inför våren presentera konceptet e-tail in retail i ett tiotal butiker, bland annat Åhléns City.

Men redan nu presenterar modeföretaget en testpilot på butiken Vallgatan 12 i Göteborg. Konceptet går ut på att fysiska butiker erbjuder ett bassortiment från märket och sedan i anslutning ett bredare sortiment på digital skärm.

Tekniken är framtagen i partnerskap med Göteborgsbaserade startupen Touchtech som även arbetar med bland andra Eton.

Företaget tar in 4,5 miljoner kronor i extern finansiering för att möjliggöra satsningen och pengarna kommer bland annat från Wellstreet, entreprenören Alexander Hars, Thommy Nilsson som tidigare arbetat som vd för Kappahl och JC samt med Kavat och XXL. Därtill finns Josef Lind tillsammans med en icke namngiven investerare i investeringsgruppen.

- Detaljhandel har förändrats och ändras kontinuerligt. Varumärken öppnar egna flaggskeppsbutiker, online- och popup-butiker. Det innebär att de traditionelladetaljhandlarna får en ännu mindre andel av försäljningen samtidigt som hyrorna ökar medan områdena blir begränsade. Vi vill flytta in den digitala handeln in i de fysisk butikerna, samtidigt som vi ger konsumenterna en större valmöjlighet utan någon risk, säger Magnus Liljeblad, medgrundare och vd i en kommentar.

Varumärket lanserades i slutet av våren via ett fåtal utvalda återförsäljare samt via den egna e-handeln.

Mer om: Wacay | Wellstreet


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.275