Wacay satsar digitalt fysiskt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget tar in 4,5 miljoner för lanseringen av digitalt koncept i fysisk butik. Satsningen presenteras med en testpilot på Vallgatan 12 för att följas av Åhléns City.

Göteborgbaserade Wacay Weekend Adventure Company planerar att inför våren presentera konceptet e-tail in retail i ett tiotal butiker, bland annat Åhléns City.

Men redan nu presenterar modeföretaget en testpilot på butiken Vallgatan 12 i Göteborg. Konceptet går ut på att fysiska butiker erbjuder ett bassortiment från märket och sedan i anslutning ett bredare sortiment på digital skärm.

Tekniken är framtagen i partnerskap med Göteborgsbaserade startupen Touchtech som även arbetar med bland andra Eton.

Företaget tar in 4,5 miljoner kronor i extern finansiering för att möjliggöra satsningen och pengarna kommer bland annat från Wellstreet, entreprenören Alexander Hars, Thommy Nilsson som tidigare arbetat som vd för Kappahl och JC samt med Kavat och XXL. Därtill finns Josef Lind tillsammans med en icke namngiven investerare i investeringsgruppen.

- Detaljhandel har förändrats och ändras kontinuerligt. Varumärken öppnar egna flaggskeppsbutiker, online- och popup-butiker. Det innebär att de traditionelladetaljhandlarna får en ännu mindre andel av försäljningen samtidigt som hyrorna ökar medan områdena blir begränsade. Vi vill flytta in den digitala handeln in i de fysisk butikerna, samtidigt som vi ger konsumenterna en större valmöjlighet utan någon risk, säger Magnus Liljeblad, medgrundare och vd i en kommentar.

Varumärket lanserades i slutet av våren via ett fåtal utvalda återförsäljare samt via den egna e-handeln.

Mer om: Wacay | Wellstreet


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Nyhetsbrev

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.466