23948sdkhjf

"Eget kommersiellt modemärke lockar inte ett dugg"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeskaparen och kreatören Bea Szenfeld föräras konstnärsstipendiet Sven-Harrys stipendium om 100 000 kronor.

Bea Szenfeld tilldelas Sven-Harrys stipendium 2016. Utmärkelsen delas ut under en ceremoni på Sven-Harrys konstmuseum vid Vasaparken i Stockholm i oktober. Därtill deltar Bea Szenfeld  i utställningen "Couturens hemligheter" som öppnar den 26 januari 2018 på Sven-Harrys konstmuseum.

Habit ställde ett par frågor till Bea Szenfeld.

Hur känns det att få priset?

– Det är helt fantastiskt att få en sådant fint stipendium. Det är otroligt viktigt för självförtroendet att ens arbete uppmärksammas på detta sätt.

Vilken är skillnaden att arbeta som du gör nu och tidigare? 

– Att jobba med kläder kommersiellt eller konstnärligt är två helt skilda universum, men inom båda arbetsätten strävar och arbetar man egentligen med samma begrepp: Hur kläder ska bäras på en kropp. Men så klart ställer ju pappret till det då det gäller tillgänglighet i vardagen gör att jag kan jobba obehindrat med hantverket. Allt tillverkas i min ateljé för hand, så jag styr och ändrar hur mycket som det behövs på varje plagg, utan att behöva ta hänsyn till någon tillverkningsprocess på annan ort.

Det beskrivs ofta som att du arbetar i gränslandet mellan konst och mode, vad tycker du själv? Tycker du att det finns någon gräns och hur utforskar du i så fall den?

Jag tycker att det stämmer bra, jag är någonstans där emellan. Det är för tidigt att kunna säga än var jag exakt är, jag tror det måste gå lite mer tid och jag behöver skapa fler verk innan man kan säkerställa en riktning. Men det är väldigt spännande att kunna pendla mellan dessa punkter, att samtidigt göra mer eller mindre bärbara plagg och samtidigt ha en konstnärlig höjd.

Att utforska dessa gränser är tyvärr väldigt tidsödande, eftersom det är inte förrän ett plagg är klart och har betraktats av andra som jag kan se åt vilket håll plaggets silhuett och struktur bär åt.

Ska du arbeta med kommersiellt mode igen?

– Hm, det är svårt att säga. Jag är ju omgiven av plagg och textilier varje dag, så jag saknar det inte. Men tanken på att ha ett kommersiellt modemärke har inte lockat mig ett dugg sen jag avvecklade mitt egna märke för tio år sen.

Vad blir ditt bidrag till utställningen i januari och har du något på gång innan det?

– Det är än så länge lite oklart vad som ska visas under januari. Kanske ett nytt plagg eller verk. Men jag har inga andra utställningar planerade innan dess.

Motivering till priset lyder:

"Bea Szenfelds kreationer befinner sig i gränslandet mellan konst och mode, mellan skulptur och funktionalitet. Hennes innovativa plagg – där papper klippts, vikts och sammanfogats – vittnar vackert och egensinnigt om handens intelligens och om kärleken till hantverket”, - Elsebeth Welander-Berggren, Museichef, Sven-Harrys konstmueum.

Byggmästare Sven-Harrys Konst- och Bostadsstiftelse, som äger och förvaltar Sven-Harrys konstmuseum, bildades år 2001.

Ett av Stiftelsens ändamål är att dela ut ett stipendium om 100 000 kronor till en lovande konstnär, eller till en person som utfört berömvärda insatser inom områdena konstvetenskap, arkitektur och byggnation. Till dags dato har 13 stipendier delats ut och tidigare pristagare är bland andra Mia E Göransson, Ann-Sofi Sidén och Karin Mamma Andersson.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

Frank Dandy växer digitalt

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Arkiv

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Stockmann sänker prognos

Trög utveckling för Åhléns modedel

Studio för Eduards Accessories

Daniel Wellington ökar utdelningen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

By Malina lanserar barnkläder

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Datum för tre kommande CFW släppta

Lågprismodekedja i konkurs

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136