23948sdkhjf

"Eget kommersiellt modemärke lockar inte ett dugg"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeskaparen och kreatören Bea Szenfeld föräras konstnärsstipendiet Sven-Harrys stipendium om 100 000 kronor.

Bea Szenfeld tilldelas Sven-Harrys stipendium 2016. Utmärkelsen delas ut under en ceremoni på Sven-Harrys konstmuseum vid Vasaparken i Stockholm i oktober. Därtill deltar Bea Szenfeld  i utställningen "Couturens hemligheter" som öppnar den 26 januari 2018 på Sven-Harrys konstmuseum.

Habit ställde ett par frågor till Bea Szenfeld.

Hur känns det att få priset?

– Det är helt fantastiskt att få en sådant fint stipendium. Det är otroligt viktigt för självförtroendet att ens arbete uppmärksammas på detta sätt.

Vilken är skillnaden att arbeta som du gör nu och tidigare? 

– Att jobba med kläder kommersiellt eller konstnärligt är två helt skilda universum, men inom båda arbetsätten strävar och arbetar man egentligen med samma begrepp: Hur kläder ska bäras på en kropp. Men så klart ställer ju pappret till det då det gäller tillgänglighet i vardagen gör att jag kan jobba obehindrat med hantverket. Allt tillverkas i min ateljé för hand, så jag styr och ändrar hur mycket som det behövs på varje plagg, utan att behöva ta hänsyn till någon tillverkningsprocess på annan ort.

Det beskrivs ofta som att du arbetar i gränslandet mellan konst och mode, vad tycker du själv? Tycker du att det finns någon gräns och hur utforskar du i så fall den?

Jag tycker att det stämmer bra, jag är någonstans där emellan. Det är för tidigt att kunna säga än var jag exakt är, jag tror det måste gå lite mer tid och jag behöver skapa fler verk innan man kan säkerställa en riktning. Men det är väldigt spännande att kunna pendla mellan dessa punkter, att samtidigt göra mer eller mindre bärbara plagg och samtidigt ha en konstnärlig höjd.

Att utforska dessa gränser är tyvärr väldigt tidsödande, eftersom det är inte förrän ett plagg är klart och har betraktats av andra som jag kan se åt vilket håll plaggets silhuett och struktur bär åt.

Ska du arbeta med kommersiellt mode igen?

– Hm, det är svårt att säga. Jag är ju omgiven av plagg och textilier varje dag, så jag saknar det inte. Men tanken på att ha ett kommersiellt modemärke har inte lockat mig ett dugg sen jag avvecklade mitt egna märke för tio år sen.

Vad blir ditt bidrag till utställningen i januari och har du något på gång innan det?

– Det är än så länge lite oklart vad som ska visas under januari. Kanske ett nytt plagg eller verk. Men jag har inga andra utställningar planerade innan dess.

Motivering till priset lyder:

"Bea Szenfelds kreationer befinner sig i gränslandet mellan konst och mode, mellan skulptur och funktionalitet. Hennes innovativa plagg – där papper klippts, vikts och sammanfogats – vittnar vackert och egensinnigt om handens intelligens och om kärleken till hantverket”, - Elsebeth Welander-Berggren, Museichef, Sven-Harrys konstmueum.

Byggmästare Sven-Harrys Konst- och Bostadsstiftelse, som äger och förvaltar Sven-Harrys konstmuseum, bildades år 2001.

Ett av Stiftelsens ändamål är att dela ut ett stipendium om 100 000 kronor till en lovande konstnär, eller till en person som utfört berömvärda insatser inom områdena konstvetenskap, arkitektur och byggnation. Till dags dato har 13 stipendier delats ut och tidigare pristagare är bland andra Mia E Göransson, Ann-Sofi Sidén och Karin Mamma Andersson.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Butiksnytt
Loewe till NK

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Nyhetsbrev

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Arkiv

Så sålde New Wave

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Nelly söker ny logistiklösning

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

Lovprisade hållbarhetsess

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Tolv till Illum

Näst största ägaren minskar i Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.138