Här är JC-vd:ns nya giv

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Efter ett tjugotal butiksstängningar rustar Stefano di Martino för ett nytt butikskoncept med totalt sex nya butiker.

Det går åt rätt håll för JC, i alla fall om man ska tro Stefano di Martino, som efter sju månader på vd-posten påbörjat bolagets vändning. Omstarten började med ett namnbyte till JC – Scandinavian Denim House.

– Den marknadsmässiga vändningen och positioneringen är gjord, medan den finansiella vändingen är på gång, säger han till Habit.

Från mars till augusti i år har försäljningen ökat med 38 procent i jämförbara butiker, jämfört med motsvarande period förra året. Men det dröjer till slutet av 2018 innan JC kommer att visa vinst, enligt di Martino.

– För innevarnade år kommer vi att förlora pengar. Inom 18 månader ska vi vara lönsamma.

Tillståndet för bolaget när han klev på, beskriver han som ”mycket dåligt”.

– JC har varit igenom många problem, men utvecklingen går åt rätt håll, och det har gått snabbt, konstaterar han.

Förutom att svensk ekonomi ger en skjuts åt konsumtionen förklarar han tillväxten i butikerna med att sortimentet har setts över, bland annat genom satsningar på varumärkena Blk Dnm, Velour, Denham och D-ID.

– Vi balanserar sortimentet mycket bättre nu.

Läs också: Nya tag för JC – nu byggs butikerna om

Sedan han tillträdde har bolaget genomgått stora förändringar. 25 butiker har stängts (kvar är 50 butiker i Sverige och i Finland), antalet anställda har minskat, och kostnader och marginaler setts över. Nya värdeord som ska leda JC rätt är innovation, hållbarhet, mode, enkelhet och service.

– Det är planen för att avancera framåt. Vi vill vara ett enkelt företag och vi vill vara denim- och modeorienterat.

För att bevisa det har ett antal miljoner kronor satsats i marknadsföring. En kampanj rullar just nu. Nummer två släpps i samband med Black Friday.

Läs också: Beslut om JC:s framtid dröjer

Men det är i butiksledet som Stefano di Martino har haft de största utmaningarna, och det är här mycket av investeringarna har gått och kommer att gå. Hur mycket kapital den kinesiska ägaren, Gordon Wu, har tillfört efter rekonstruktionen, vill di Martino inte berätta. Förutom att rulla ut ett nytt butikskoncept som hade premiär i juni, planeras sex nya butiker nästa år. Men i stället för dagens butiksytor på i genomsnitt 480 kvadratmeter, ska ytorna halveras. Dessutom ska de sex bli renodlade jeansbutiker. Samtidigt introduceras skor för första gången; åtta modeller från Marwin.

Den första jeansbutiken öppnar i centrala Stockholm. Kontraktet för lokalen kan vara nära förestående, men Stefano di Martino kan ännu inte avslöja var den kommer att ligga.  

Hur länge kommer du stanna hos JC?

– Det är en stor fråga. Kanske tre, fyra år. Jag har just börjat. Jag vill göra JC till ett starkt bolag, ta tillbaka det till den postion som JC förtjänar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Modell för Ellos

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

”Viktigt med praxis på området”

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Här öppnar Deichmann igen

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Tillfälligt för Isbjörn

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Klädskapare fick hederspris

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Digitalt skifte pressar handlarna

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.225