Här är JC-vd:ns nya giv

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Efter ett tjugotal butiksstängningar rustar Stefano di Martino för ett nytt butikskoncept med totalt sex nya butiker.

Det går åt rätt håll för JC, i alla fall om man ska tro Stefano di Martino, som efter sju månader på vd-posten påbörjat bolagets vändning. Omstarten började med ett namnbyte till JC – Scandinavian Denim House.

– Den marknadsmässiga vändningen och positioneringen är gjord, medan den finansiella vändingen är på gång, säger han till Habit.

Läs också: JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

Från mars till augusti i år har försäljningen ökat med 38 procent i jämförbara butiker, jämfört med motsvarande period förra året. Men det dröjer till slutet av 2018 innan JC kommer att visa vinst, enligt di Martino.

– För innevarnade år kommer vi att förlora pengar. Inom 18 månader ska vi vara lönsamma.

Tillståndet för bolaget när han klev på, beskriver han som ”mycket dåligt”.

– JC har varit igenom många problem, men utvecklingen går åt rätt håll, och det har gått snabbt, konstaterar han.

Läs också: Så ser nya JC ut

Förutom att svensk ekonomi ger en skjuts åt konsumtionen förklarar han tillväxten i butikerna med att sortimentet har setts över, bland annat genom satsningar på varumärkena Blk Dnm, Velour, Denham och D-ID.

– Vi balanserar sortimentet mycket bättre nu.

Sedan han tillträdde har bolaget genomgått stora förändringar. 25 butiker har stängts (kvar är 50 butiker i Sverige och i Finland), antalet anställda har minskat, och kostnader och marginaler setts över. Nya värdeord som ska leda JC rätt är innovation, hållbarhet, mode, enkelhet och service.

– Det är planen för att avancera framåt. Vi vill vara ett enkelt företag och vi vill vara denim- och modeorienterat.

Läs också: Nya tag för JC – nu byggs butikerna om

För att bevisa det har ett antal miljoner kronor satsats i marknadsföring. En kampanj rullar just nu. Nummer två släpps i samband med Black Friday.

Men det är i butiksledet som Stefano di Martino har haft de största utmaningarna, och det är här mycket av investeringarna har gått och kommer att gå. Hur mycket kapital den kinesiska ägaren, Gordon Wu, har tillfört efter rekonstruktionen, vill di Martino inte berätta. Förutom att rulla ut ett nytt butikskoncept som hade premiär i juni, planeras sex nya butiker nästa år. Men i stället för dagens butiksytor på i genomsnitt 480 kvadratmeter, ska ytorna halveras. Dessutom ska de sex bli renodlade jeansbutiker. Samtidigt introduceras skor för första gången; åtta modeller från Marwin.

Den första jeansbutiken öppnar i centrala Stockholm. Kontraktet för lokalen kan vara nära förestående, men Stefano di Martino kan ännu inte avslöja var den kommer att ligga.  

Hur länge kommer du stanna hos JC?

– Det är en stor fråga. Kanske tre, fyra år. Jag har just börjat. Jag vill göra JC till ett starkt bolag, ta tillbaka det till den postion som JC förtjänar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Ny designansvarig hos 2nd Day

Nu lanserar Wiges nytt varumärke

Under 2018 släpper företaget produkter i ekologiskt odlad bambu under etiketten Life Wear.

Han tar plats i Svensk Handels styrelse

Footways delägare och styrelseledamot Patrik Hedelin tar plats i Svensk Handels styrelse. Nya i styrelsen är även Clas Ohlson och Lykos vd:ar.

Wish-kunder slipper avgift

Nyhetsbrev

Coloreel i fortsatt och utökat samarbete med Ricoh

Arkiv

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd är bland de tio i toppen på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Designduos kläder miljömärks

The Lobby satsar på bröllop i sommar

Solglasögon för Oscar Magnuson

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173