Här är JC-vd:ns nya giv

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Efter ett tjugotal butiksstängningar rustar Stefano di Martino för ett nytt butikskoncept med totalt sex nya butiker.

Det går åt rätt håll för JC, i alla fall om man ska tro Stefano di Martino, som efter sju månader på vd-posten påbörjat bolagets vändning. Omstarten började med ett namnbyte till JC – Scandinavian Denim House.

– Den marknadsmässiga vändningen och positioneringen är gjord, medan den finansiella vändingen är på gång, säger han till Habit.

Läs också: Internationella ägare till JC

Från mars till augusti i år har försäljningen ökat med 38 procent i jämförbara butiker, jämfört med motsvarande period förra året. Men det dröjer till slutet av 2018 innan JC kommer att visa vinst, enligt di Martino.

– För innevarnade år kommer vi att förlora pengar. Inom 18 månader ska vi vara lönsamma.

Tillståndet för bolaget när han klev på, beskriver han som ”mycket dåligt”.

– JC har varit igenom många problem, men utvecklingen går åt rätt håll, och det har gått snabbt, konstaterar han.

Läs också: JC byter ägare - vd lämnar

Förutom att svensk ekonomi ger en skjuts åt konsumtionen förklarar han tillväxten i butikerna med att sortimentet har setts över, bland annat genom satsningar på varumärkena Blk Dnm, Velour, Denham och D-ID.

– Vi balanserar sortimentet mycket bättre nu.

Sedan han tillträdde har bolaget genomgått stora förändringar. 25 butiker har stängts (kvar är 50 butiker i Sverige och i Finland), antalet anställda har minskat, och kostnader och marginaler setts över. Nya värdeord som ska leda JC rätt är innovation, hållbarhet, mode, enkelhet och service.

– Det är planen för att avancera framåt. Vi vill vara ett enkelt företag och vi vill vara denim- och modeorienterat.

Läs också: Böter hotar JC - igen

För att bevisa det har ett antal miljoner kronor satsats i marknadsföring. En kampanj rullar just nu. Nummer två släpps i samband med Black Friday.

Men det är i butiksledet som Stefano di Martino har haft de största utmaningarna, och det är här mycket av investeringarna har gått och kommer att gå. Hur mycket kapital den kinesiska ägaren, Gordon Wu, har tillfört efter rekonstruktionen, vill di Martino inte berätta. Förutom att rulla ut ett nytt butikskoncept som hade premiär i juni, planeras sex nya butiker nästa år. Men i stället för dagens butiksytor på i genomsnitt 480 kvadratmeter, ska ytorna halveras. Dessutom ska de sex bli renodlade jeansbutiker. Samtidigt introduceras skor för första gången; åtta modeller från Marwin.

Den första jeansbutiken öppnar i centrala Stockholm. Kontraktet för lokalen kan vara nära förestående, men Stefano di Martino kan ännu inte avslöja var den kommer att ligga.  

Hur länge kommer du stanna hos JC?

– Det är en stor fråga. Kanske tre, fyra år. Jag har just börjat. Jag vill göra JC till ett starkt bolag, ta tillbaka det till den postion som JC förtjänar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Arkiv

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Nya hos MQ

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Billigare kläder och skor

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Röda siffror för Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181