23948sdkhjf

Här är JC-vd:ns nya giv

Efter ett tjugotal butiksstängningar rustar Stefano di Martino för ett nytt butikskoncept med totalt sex nya butiker.

Det går åt rätt håll för JC, i alla fall om man ska tro Stefano di Martino, som efter sju månader på vd-posten påbörjat bolagets vändning. Omstarten började med ett namnbyte till JC – Scandinavian Denim House.

– Den marknadsmässiga vändningen och positioneringen är gjord, medan den finansiella vändingen är på gång, säger han till Habit.

Från mars till augusti i år har försäljningen ökat med 38 procent i jämförbara butiker, jämfört med motsvarande period förra året. Men det dröjer till slutet av 2018 innan JC kommer att visa vinst, enligt di Martino.

– För innevarnade år kommer vi att förlora pengar. Inom 18 månader ska vi vara lönsamma.

Tillståndet för bolaget när han klev på, beskriver han som ”mycket dåligt”.

– JC har varit igenom många problem, men utvecklingen går åt rätt håll, och det har gått snabbt, konstaterar han.

Förutom att svensk ekonomi ger en skjuts åt konsumtionen förklarar han tillväxten i butikerna med att sortimentet har setts över, bland annat genom satsningar på varumärkena Blk Dnm, Velour, Denham och D-ID.

– Vi balanserar sortimentet mycket bättre nu.

Sedan han tillträdde har bolaget genomgått stora förändringar. 25 butiker har stängts (kvar är 50 butiker i Sverige och i Finland), antalet anställda har minskat, och kostnader och marginaler setts över. Nya värdeord som ska leda JC rätt är innovation, hållbarhet, mode, enkelhet och service.

– Det är planen för att avancera framåt. Vi vill vara ett enkelt företag och vi vill vara denim- och modeorienterat.

För att bevisa det har ett antal miljoner kronor satsats i marknadsföring. En kampanj rullar just nu. Nummer två släpps i samband med Black Friday.

Men det är i butiksledet som Stefano di Martino har haft de största utmaningarna, och det är här mycket av investeringarna har gått och kommer att gå. Hur mycket kapital den kinesiska ägaren, Gordon Wu, har tillfört efter rekonstruktionen, vill di Martino inte berätta. Förutom att rulla ut ett nytt butikskoncept som hade premiär i juni, planeras sex nya butiker nästa år. Men i stället för dagens butiksytor på i genomsnitt 480 kvadratmeter, ska ytorna halveras. Dessutom ska de sex bli renodlade jeansbutiker. Samtidigt introduceras skor för första gången; åtta modeller från Marwin.

Den första jeansbutiken öppnar i centrala Stockholm. Kontraktet för lokalen kan vara nära förestående, men Stefano di Martino kan ännu inte avslöja var den kommer att ligga.  

Hur länge kommer du stanna hos JC?

– Det är en stor fråga. Kanske tre, fyra år. Jag har just börjat. Jag vill göra JC till ett starkt bolag, ta tillbaka det till den postion som JC förtjänar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125