23948sdkhjf

Här är JC-vd:ns nya giv

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Efter ett tjugotal butiksstängningar rustar Stefano di Martino för ett nytt butikskoncept med totalt sex nya butiker.

Det går åt rätt håll för JC, i alla fall om man ska tro Stefano di Martino, som efter sju månader på vd-posten påbörjat bolagets vändning. Omstarten började med ett namnbyte till JC – Scandinavian Denim House.

– Den marknadsmässiga vändningen och positioneringen är gjord, medan den finansiella vändingen är på gång, säger han till Habit.

Läs också: Här byter JC läge – hoppas på bättre utveckling

Från mars till augusti i år har försäljningen ökat med 38 procent i jämförbara butiker, jämfört med motsvarande period förra året. Men det dröjer till slutet av 2018 innan JC kommer att visa vinst, enligt di Martino.

– För innevarnade år kommer vi att förlora pengar. Inom 18 månader ska vi vara lönsamma.

Tillståndet för bolaget när han klev på, beskriver han som ”mycket dåligt”.

– JC har varit igenom många problem, men utvecklingen går åt rätt håll, och det har gått snabbt, konstaterar han.

Läs också: Nygammal ägare driver JC vidare

Förutom att svensk ekonomi ger en skjuts åt konsumtionen förklarar han tillväxten i butikerna med att sortimentet har setts över, bland annat genom satsningar på varumärkena Blk Dnm, Velour, Denham och D-ID.

– Vi balanserar sortimentet mycket bättre nu.

Sedan han tillträdde har bolaget genomgått stora förändringar. 25 butiker har stängts (kvar är 50 butiker i Sverige och i Finland), antalet anställda har minskat, och kostnader och marginaler setts över. Nya värdeord som ska leda JC rätt är innovation, hållbarhet, mode, enkelhet och service.

– Det är planen för att avancera framåt. Vi vill vara ett enkelt företag och vi vill vara denim- och modeorienterat.

Läs också: Rekonstruktionen av JC: "Målbilden är att inte ha något varulager alls"

För att bevisa det har ett antal miljoner kronor satsats i marknadsföring. En kampanj rullar just nu. Nummer två släpps i samband med Black Friday.

Men det är i butiksledet som Stefano di Martino har haft de största utmaningarna, och det är här mycket av investeringarna har gått och kommer att gå. Hur mycket kapital den kinesiska ägaren, Gordon Wu, har tillfört efter rekonstruktionen, vill di Martino inte berätta. Förutom att rulla ut ett nytt butikskoncept som hade premiär i juni, planeras sex nya butiker nästa år. Men i stället för dagens butiksytor på i genomsnitt 480 kvadratmeter, ska ytorna halveras. Dessutom ska de sex bli renodlade jeansbutiker. Samtidigt introduceras skor för första gången; åtta modeller från Marwin.

Den första jeansbutiken öppnar i centrala Stockholm. Kontraktet för lokalen kan vara nära förestående, men Stefano di Martino kan ännu inte avslöja var den kommer att ligga.  

Hur länge kommer du stanna hos JC?

– Det är en stor fråga. Kanske tre, fyra år. Jag har just börjat. Jag vill göra JC till ett starkt bolag, ta tillbaka det till den postion som JC förtjänar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Barneys överväger konkurs

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Modehandeln återhämtade sig

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Prisfall på mode

Nyhetsbrev

Nytt modeevent i Stockholm

Arkiv

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Zalando bygger nytt megalager

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Modeikonen avliden

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Citycons nya vd F Scott Ball om utmaningar och möjligheter för köpcentrumjätten.

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.182