23948sdkhjf

Larsson om avhoppet: ”Det var mitt eget beslut”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Ingvar Larsson lämnar på eget initiativ rollen som vd för Lindex. För Habit berättar han varför.

Det var i slutet av förra veckan som ledningen och styrelsen för Lindex och Stockmanngruppen fick beskedet av Ingvar Larsson att han lämnar vd-uppdraget. I dag, måndag, före börsens öppnande i Finland, gick informationen ut till de anställda.

– Det är ett noga avvägt beslut som jag har tagit, säger han till Habit.

Läs också: Från Lindex till MQ

Beskedet kommer bara några dagar efter bolagets kvartalsrapport i förra veckan som visade att omsättningen för första halvåret backar jämfört med motsvarande period i fjol. Även helåret 2016 var omsättningsmässigt sämre än 2015. Men att tappet skulle ligga till grund för att Ingvar Larsson nu hoppar av, förnekar han.

Ingvar Larsson understryker att det inte har rått någon oenighet mellan honom, styrelse och ledning.

– Jag älskar det jag gör och trivs väldigt bra. Jag har en klar bild tillsammans med ledningen om vad som behövs för att möta framtiden på bästa sätt inom retail. Där har vi samsyn. Jag har känt ett genomgående stöd från samtliga, både från ledning och styrelse hela vägen. Och det känner jag även än i dag efter mitt besked.

Men utrymmet för att genomföra de förändringar som Ingvar Larsson anser nödvändiga ”är begränsade”, säger han.

Läs också: Lindex säljer via Asos

– Jag ser inte möjligheterna att genomföra det i nuvarande kontext. Vi har inte olika bild, men möjligheterna att genomföra vad som krävs i den takt jag önskar är begränsad, enligt min uppfattning.
Trots stöd från ledning och styrelse?

– Precis. Om jag lyssnar till min inre kompass som handlar om att vara ytterst ansvarig för bolaget så är det viktigt att jag har en minst hundraprocentig tro på att det är möjligt att genomföra. Då är det bättre att lämna över. Jag är inte en person som vill sitta med minsta tvivel om möjligheten att driva detta.

Vilka förändringar Ingvar Larsson vill driva, vill han inte gå närmare in på.

– Om jag har en upplevelse att min tro inte är fullkomlig, är det min skyldighet i en sådan betydelsefull roll, att jag förmedlar det till ägarna för Lindex. Jag gör inga saker halvdant, jag vill kunna utföra mitt jobb hundraprocentigt.

Enligt Ingvar Larsson saknas tillräckliga ”resurser”.

– Vi har inte de nödvändiga resurserna som krävs, enligt min uppfattning.

Vilka resurser handlar det om?

– Jag vill inte utveckla det närmare. Det finns resurser, men de är inte tillräckliga för att genomföra det som krävs.

Vilken var din målsättning med Lindex?

– Rent konkret är det att ta bolaget in i den framtida retailvärlden. Det har vi gjort men det finns mycket mycket mer att göra inom den digitala delen. Det är ett stort område. Samt att utveckla de fysiska butikerna på ett snabbt och kraftfullt sätt vad gäller butiksformat och att de uppfyller kundernas förväntningar. Nu gäller det att ta de stora kliven som krävs för att var en spelare i världsklass i framtiden.

Vad saknar i Lindex för närvarande?

– Det handlar om att bygga på det vi har men påskynda de initiativ som finns i våra planer, det vill säga en ökad takt i digitaliseringen och utvecklingen för de fysiska butikerna.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Höjda tillväxtmål för Nelly

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Arkiv

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så ser en hållbar ledare ut

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

H&M tar klädvårdskoncept till Norge

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Så gör H&M med Nyden

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Fejkstreetmärke i JC-butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.198