23948sdkhjf

Trögt för Lindex

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjans omsättning minskade under andra kvartalet. Nu väntar kostnadsbesparingar under 2017 och stängningar av butiker.

April till juni 2017 minskade Lindex omsättning i euro med 7,7 procent och uppgick till 162,1 miljoner euro (175,6).

I jämförbara butiker minskade försäljningen med 5,1 procent och minskningen gäller enligt ägaren Stockmann de nordiska länderna. Försäljningen ökade på alla övriga marknader samt i webbutiken.

Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 60,6 procent (65,8) och i rapporten skriver Stockmann att bruttomarginalen minskade främst på grund av högre rabatter. Rörelsekostnaderna minskade med 1,9 miljoner euro tack vare valutakurser. Nu väntar åtgärder för att uppnå kostnadsbesparingar under resterande delen av året. Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 12,6 miljoner euro (28,1). Under kvartalet stängde modekedjan två butiker och öppnade fyra.

Under årets första halvår minskade omsättningen för modekedjan med 6,7 procent och uppgick till 285,3 miljoner euro (305,8) vilket var en minskning på 6,4 procent exklusive butikerna i Ryssland.

Enligt jämförbara valutakurser minskade omsättningen i jämförbara butiker med 3,6 procent under perioden januari till juni. Bruttomarginalen för perioden var 59,1 procent (63,1).

Klädkedjan ska under innevarande år inleda verksamhet på två nya franchisemarknader, Qatar och Tunisien. I rapporten skriver Stockmann att koncernen nu fokuserar på att utveckla och expandera modekedjan och fler än  15 nya butiker väntar i år. Lindex planerar dock att stänga vissa butiker som inte går bra.

”Lindex omsättning och därav rörelseresultat påverkades ogynnsamt av den försvagade marknaden i Sverige och intensiv kampanjföring. Utanför Norden fortsatte Lindex att öka sin omsättning, men detta var inte tillräckligt för att bibehålla den högsta rörelsevinsten någonsin som Lindex uppnådde för ett år sedan. Åtgärder kommer att vidtas för att förbättra försäljningen och lönsamheten”, skriver Stockmanns vd Laura Veijalainen i en kommentar till rapporten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Arkiv

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Så ska Lager 157 charma Norge

Tvärstopp för Odd Molly

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.106