Djärva inköp, lyckad handel

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Att starta ett nytt varumärke torde vara bland det mest vågade man kan ägna sig åt inom modebranschen.

Alla som inte har kallet, kreativiteten, eller helt enkelt förmågan att skapa mode kan skatta sig lyckliga över att det finns andra som tar den bollen. Utan dessa kreatörer skulle branschens nerv helt försvinna.

Jag tänker på det efter ett spännande samtal, om allt från inspiration till konkurrens, med fem vitt skilda svenska designer, läs hela diskussionen med start på sidan 42 i detta nummer. Alina Bendikova, grundare och designer på det tre år gamla dammodemärket Arethé Stockholm, beskriver sina kollektioner som en slags japansk gatustil med asymmetri och androgyn framtoning. Silhuetten är överdimensionerad. Jag skulle säga att det handlar om spetsiga plagg som tar för sig, men utan att vara ett dugg otillgängliga. Enligt Alina Bendikova innebär bara det faktum att hon är ny på marknaden en brant uppförsbacke.

”Hade det stått Acne Studios på etiketten hade ingen ifrågasatt priset eller silhuetten. Det handlar mer om hypen kring ett varumärke än om kläderna.”

Läs också: Branschdag om nycklarna till tillväxt

Inköparna är så klart medvetna om konsumenternas inneboende beteende och flertalet ställer sig avvaktande inför nya varumärken vid inköp. Så upplever Christian Lippich sin position på marknaden med det knappt ett år gamla varumärket Dailyroutine: ”Jag har träffat väldigt få inköpare som säger wow, det här kör vi på. Även om de tycker att varumärket är fantastiskt.” Istället satsar inköparna på de säkra korten.

Samtidigt har den fysiska handeln det kämpigt och beskylls allt som oftast för att vara tråkig och fantasilös. Här råder ett slags status quo. Tids nog lär sig kunden att de roliga nyheterna hittar man inte i butikerna, de söker man på nätet. Var finns då incitamenten för att besöka butikerna överhuvudtaget? Mitt förslag är att ta med den frågeställningen in i vårens inköpssäsong. En pålitlig bas är givet, men alltid kryddad med något extra. Kanske något från de nyskapande streetbetonade varumärken som Habit International presenterar i detta nummer.

 God läsning!

Mer om: Habit


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Black Friday blir Green och går till välgörenhet

H&M får inte plagiera Adidas-konceptet

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

Newbie öppnar första butiken i London

Black Friday hetare än någonsin

Black Friday väntas slå nya försäljningsrekord i år.

Nytt flaggskepp från Twilfit i Gallerian

Wagner expanderar i Sverige

Nyhetsbrev

Här är alla vinnare i Habit Modegalan 2017

På torsdagskvällen utsågs 13 vinnare under Habit Modegalan som ägde rum på Berns Salonger i Stockholm under ledning av Ebba Kleberg von Sydow.

Arkiv

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

H&M faller på börsen

Hon är Årets Hederspristagare

HABIT MODEGALAN. Galan avslutades på torsdagskvällen med att prisa en person som betytt mycket för branschen.

Aim’n är Årets Nykomling

HABIT MODEGALAN. Sportvarumärket från Halmstad kammande hem priset Årets Nykomling. Vagabond tilldelades Årets Modeexportpris.

Ida Sjöstedt är Årets Designer

HABIT MODEGALAN. Ida Sjöstedt tilldelades under torsdagen priset Årets Designer på Habit Modegalan. Året Hållbarhetspris gick till barnmodevarumärket Mini Rodini.

Varumärket som är kung av denim

HABIT MODEGALAN. Göteborgsvarumärket Dr Denim prisades i kategorin Årets Denimleverantör. Årets Sportleverantör är Daily Sports och Årets Leverantör Our Legacy.

Kavat har bästa inredningskonceptet

HABIT MODEGALAN. Skoleverantören Kavat tilldelades Årets Inredningkoncept medan Årets Modebutik vanns av Stockholmsbutiken Adisgladis.

Lindex vann Årets Omnikanal-pris

HABIT MODEGALAN. På torsdagskvällen samlades branschen till Habit Modegalan på Berns i Stockholm. Först ut att ta emot pris var Lindex. Därefter avslöjades Årets Butikssäljare och Årets Modekedja.

Samarbete för New Black

Trögt kvartal för IC Group

Minskad försäljning för bland annat Tiger of Sweden sänkte IC Groups omsättning för första kvartalet. Koncernen fortsätter se över ägandet av Peak Performance.

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Rfid-teknik för spårning och återvinning

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

H&M får rätt i Högsta förvaltningsdomstolen

Intersport pudlar om kampanj

Fördubblad orderingång – under en dag

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Helsingborgscentrum byter namn

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Svagt kvartal för Lexington Company

Modeinkubatorn med nytt namn

Virtuellt designmuseum

Dyrare skor i oktober

Frankenius ny i Sandströms styrelse

Vinnova stöttar We are Spindye

Tiger of Sweden till Pelican Studio

Med sikte på C4 Shopping

Lyko satsar eget

Kvällsleverans från Åhléns

Sänd till en kollega

0.15