Djärva inköp, lyckad handel

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Att starta ett nytt varumärke torde vara bland det mest vågade man kan ägna sig åt inom modebranschen.

Alla som inte har kallet, kreativiteten, eller helt enkelt förmågan att skapa mode kan skatta sig lyckliga över att det finns andra som tar den bollen. Utan dessa kreatörer skulle branschens nerv helt försvinna.

Läs också: Habit Modegalan 2018: Här är kategorierna

Jag tänker på det efter ett spännande samtal, om allt från inspiration till konkurrens, med fem vitt skilda svenska designer, läs hela diskussionen med start på sidan 42 i detta nummer. Alina Bendikova, grundare och designer på det tre år gamla dammodemärket Arethé Stockholm, beskriver sina kollektioner som en slags japansk gatustil med asymmetri och androgyn framtoning. Silhuetten är överdimensionerad. Jag skulle säga att det handlar om spetsiga plagg som tar för sig, men utan att vara ett dugg otillgängliga. Enligt Alina Bendikova innebär bara det faktum att hon är ny på marknaden en brant uppförsbacke.

”Hade det stått Acne Studios på etiketten hade ingen ifrågasatt priset eller silhuetten. Det handlar mer om hypen kring ett varumärke än om kläderna.”

Inköparna är så klart medvetna om konsumenternas inneboende beteende och flertalet ställer sig avvaktande inför nya varumärken vid inköp. Så upplever Christian Lippich sin position på marknaden med det knappt ett år gamla varumärket Dailyroutine: ”Jag har träffat väldigt få inköpare som säger wow, det här kör vi på. Även om de tycker att varumärket är fantastiskt.” Istället satsar inköparna på de säkra korten.

Samtidigt har den fysiska handeln det kämpigt och beskylls allt som oftast för att vara tråkig och fantasilös. Här råder ett slags status quo. Tids nog lär sig kunden att de roliga nyheterna hittar man inte i butikerna, de söker man på nätet. Var finns då incitamenten för att besöka butikerna överhuvudtaget? Mitt förslag är att ta med den frågeställningen in i vårens inköpssäsong. En pålitlig bas är givet, men alltid kryddad med något extra. Kanske något från de nyskapande streetbetonade varumärken som Habit International presenterar i detta nummer.

 God läsning!

Mer om: Habit


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Arkiv

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Nya hos MQ

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Billigare kläder och skor

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Röda siffror för Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

1.675