23948sdkhjf

Djärva inköp, lyckad handel

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Att starta ett nytt varumärke torde vara bland det mest vågade man kan ägna sig åt inom modebranschen.

Alla som inte har kallet, kreativiteten, eller helt enkelt förmågan att skapa mode kan skatta sig lyckliga över att det finns andra som tar den bollen. Utan dessa kreatörer skulle branschens nerv helt försvinna.

Läs också: Habit Modegalan 2018: Här är kategorierna

Jag tänker på det efter ett spännande samtal, om allt från inspiration till konkurrens, med fem vitt skilda svenska designer, läs hela diskussionen med start på sidan 42 i detta nummer. Alina Bendikova, grundare och designer på det tre år gamla dammodemärket Arethé Stockholm, beskriver sina kollektioner som en slags japansk gatustil med asymmetri och androgyn framtoning. Silhuetten är överdimensionerad. Jag skulle säga att det handlar om spetsiga plagg som tar för sig, men utan att vara ett dugg otillgängliga. Enligt Alina Bendikova innebär bara det faktum att hon är ny på marknaden en brant uppförsbacke.

”Hade det stått Acne Studios på etiketten hade ingen ifrågasatt priset eller silhuetten. Det handlar mer om hypen kring ett varumärke än om kläderna.”

Inköparna är så klart medvetna om konsumenternas inneboende beteende och flertalet ställer sig avvaktande inför nya varumärken vid inköp. Så upplever Christian Lippich sin position på marknaden med det knappt ett år gamla varumärket Dailyroutine: ”Jag har träffat väldigt få inköpare som säger wow, det här kör vi på. Även om de tycker att varumärket är fantastiskt.” Istället satsar inköparna på de säkra korten.

Samtidigt har den fysiska handeln det kämpigt och beskylls allt som oftast för att vara tråkig och fantasilös. Här råder ett slags status quo. Tids nog lär sig kunden att de roliga nyheterna hittar man inte i butikerna, de söker man på nätet. Var finns då incitamenten för att besöka butikerna överhuvudtaget? Mitt förslag är att ta med den frågeställningen in i vårens inköpssäsong. En pålitlig bas är givet, men alltid kryddad med något extra. Kanske något från de nyskapande streetbetonade varumärken som Habit International presenterar i detta nummer.

 God läsning!

Mer om: Habit
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och tech- och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Nyhetsbrev

Modemärke med ny identitet

Arkiv

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Jobb & Karriär
Hon är ny vd för Wiges

Efterträder Lars Bodin som verkat på vd-posten i 17 år.

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Habit Modegalan 2019 i anrika salonger

Årets upplaga äger rum den 23 oktober i Spegelsalen i Grand Hôtel Stockholm.

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Herrmodemässa i siffror

Lululemon höjer prognos

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Omställning och kampanjer tynger VRG

Butiksnytt
Här öppnar Avavav

Jobb & Karriär
Han lämnar Lindex

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116