Djärva inköp, lyckad handel

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Att starta ett nytt varumärke torde vara bland det mest vågade man kan ägna sig åt inom modebranschen.

Alla som inte har kallet, kreativiteten, eller helt enkelt förmågan att skapa mode kan skatta sig lyckliga över att det finns andra som tar den bollen. Utan dessa kreatörer skulle branschens nerv helt försvinna.

Jag tänker på det efter ett spännande samtal, om allt från inspiration till konkurrens, med fem vitt skilda svenska designer, läs hela diskussionen med start på sidan 42 i detta nummer. Alina Bendikova, grundare och designer på det tre år gamla dammodemärket Arethé Stockholm, beskriver sina kollektioner som en slags japansk gatustil med asymmetri och androgyn framtoning. Silhuetten är överdimensionerad. Jag skulle säga att det handlar om spetsiga plagg som tar för sig, men utan att vara ett dugg otillgängliga. Enligt Alina Bendikova innebär bara det faktum att hon är ny på marknaden en brant uppförsbacke.

”Hade det stått Acne Studios på etiketten hade ingen ifrågasatt priset eller silhuetten. Det handlar mer om hypen kring ett varumärke än om kläderna.”

Läs också: Branschdag om nycklarna till tillväxt

Inköparna är så klart medvetna om konsumenternas inneboende beteende och flertalet ställer sig avvaktande inför nya varumärken vid inköp. Så upplever Christian Lippich sin position på marknaden med det knappt ett år gamla varumärket Dailyroutine: ”Jag har träffat väldigt få inköpare som säger wow, det här kör vi på. Även om de tycker att varumärket är fantastiskt.” Istället satsar inköparna på de säkra korten.

Samtidigt har den fysiska handeln det kämpigt och beskylls allt som oftast för att vara tråkig och fantasilös. Här råder ett slags status quo. Tids nog lär sig kunden att de roliga nyheterna hittar man inte i butikerna, de söker man på nätet. Var finns då incitamenten för att besöka butikerna överhuvudtaget? Mitt förslag är att ta med den frågeställningen in i vårens inköpssäsong. En pålitlig bas är givet, men alltid kryddad med något extra. Kanske något från de nyskapande streetbetonade varumärken som Habit International presenterar i detta nummer.

 God läsning!

Mer om: Habit


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Skobranschen blickar mot ny säsong

Onsdagen var premiärdag för sko- och väskmässan i Nacka. – Det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker, som är här för första gången med ett nytt varumärke.

Ny kompetens till Mucker

Modeföretaget plockar in ny partner.

Samtida och progressivt mode ledde till vinst

I juli blev Göteborgbaserade L´Homme Rouge europeisk herrmodefinalist i Woolmark Prize. Nu väntar internationella finalen av tävlingen.

Billigare mode i sommar

Rayville i nytt samarbete

Sov- och loungeklädesmärket har inlett samarbete med tysk distributör och lanseras i höst på tre nya marknader.

Utmanande kvartal för Odd Molly

Omsättningen ökade men resultatet minskade för modebolaget under andra kvartalet.Tillväxten sker framförallt i egna kanaler och nu väntar ny kollektionsstrategi.

Trögt för Lindex

Modekedjans omsättning minskade under andra kvartalet. Nu väntar kostnadsbesparingar under 2017 och stängningar av butiker.

Arkiv

Björn Borg bjuder in

Under visningsveckan i slutet av augusti bjuder Björn Borg in allmänheten till visning med anledning av lansering av ny signaturkollektion.

Blocketutmanare till Sverige

Inom några veckor introduceras Facebooks köp- och säljplattform Marketplace i Sverige.

Ljusare i sällanköpshandeln

Nytt denimmärke för barn

I höst lanseras ett Göteborgsbaserat denimvarumärke för barn i tweenieåldern. Vd:n och grundaren arbetade tidigare som produktionschef hos Nudie jeans.

”Vi tar Bread and Butter till nästa nivå”

Större, mer tillgängligt och mer internationellt. Så sammanfattar Sigrid Dalberg-Krajewski, Zalandos kommunikationschef, modefestivalen som drar igång i september.

Samsøe & Samsøe tappar designer

Glossybox i nya händer

Hon lämnar varuhusen

Modekoncernen RNB tappar chef för varuhusverksamheten.

Dags för modevecka

I dag måndag öppnar modeveckan i Stockholm Fashion District, SFD, i Nacka strand. Förutom inköp och mässor väntar inspirationsföreläsningar, trendsamtal, mingel och utställningar.

Jobb & karriär: Stadium med ny marknadschef

Han kliver på som sportkedjans nye marknadschef i november.

Skoföretag växlar upp

Efter rekordår fördubblar nu Kavat produktionskapaciteten med ny anläggning i Bosnien och Hercegovina.

Seg sommar i modehandeln

2017 ser inte ut att bli något lysande år i modehandeln. Efter en trög vinter blev våren en besvikelse - och nu adderas en seg sommar till statistiken.

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Nu kommer Lidls och Klums kollektion

Izettle på väg mot notering

Nybro klär av modebranschen

HABIT PÅ KÖPENHAMNS MODEVECKA. Nicholas Nybro stod för Köpenhamnsveckans mest minnesvärda visning – redan första dagen.

Nytt nummer av Habit

En utgåva fullmatad med intervjuer, branschnyheter och inspiration.

Ungt mode och teknik

E-handlare förändrar i styrelsen

Han lämnar Kappahl

Debenhams vinst minskar

Grandpa följer upp succén

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Gants vd till Vitamin Well

Utökad skosatsning för Londonmässa

Hon lämnar Marketplace

Tierra vinner outdoorpris

Nu är Klarna bank

Sänd till en kollega

0.193