Branschdag om nycklarna till tillväxt

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Habits seminariedag i maj har temat tillväxt via konsumentens hjärta. Jarno Vanhatapio från Nakd och Johanna Juhlin från Björn Borg är några av modebranschens frontfigurer som talar.

Den 17 maj arrangerar modebranschtidningen Habit en seminariedag i Borås under temat Vägen till konsumentens hjärta – hur möter branschen konsumenten som till syvene och sist är avgörande för tillväxten?

Under dagen kommer åhörarna att få lyssna till bland andra grundaren av e-handelssajterna Nelly och Nakd, Jarno Vanhatapio. Björn Borgs chef för varumärkeskommunikation, Johanna Juhlin, lyfter frågan om hur man bygger ett varumärke på rätt sätt och i rätt kanaler i dagens snåriga medielandskap.

Louise Klarsten, vd för ColourHouse, talar om hur man förhåller sig till trend, hållbarhet och stil för att nå kunden. Fokus ligger på produkterna, sortimenten och målgrupperna – delar som lätt tappas bort när strategier och jakten på rätt säljkanaler dominerar retail.

Från Nederländerna kommer Marco Wolters, global chef för e-handel och mode hos marknads- och konsumentanalysföretaget GFK. Han lyfter blicken mot konsumenterna Millennials och iBrains som skakar om shoppingmönsterna.

Vidare talar Gina Tricots hållbarhetschef, Johanna Jigmo-Linde, om hållbar utveckling i symbios med modemedvetna konsumenter, och Sigrid Barnekow från Mistra Future Fashion fokuserar på vilka framtidens marknadskriterier kommer att vara.

Under dagen får vi även lyssna till Mini Rodinis nye vd, Johan Larsson, som berättar om varumärkets framgångsresa med hållbarhet och design som främsta ingredienser. 

Konrad Olsson, chefredaktör för Plaza magazine, startar en ny marknadsscen för herrmode i Göteborg. Här berättar han hur och varför. 

Vad kan modebranschen lära av kosmetikbranschen? Svaren får vi från Glossyboxs vd, Victoria Senkpiel, som avslöjar hur prenumerationstjänsten har kunnat växa till en stor framgång både i Sverige och utomlands.

Medarrangör till Habit Modebranschens Dag är Marketplace Borås. Fler talare tillkommer.

Anmäl dig här.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Strumpduo för Indiska

Grundarna bakom prisbelönt strumpbyxmärke producerar hållbar kollektion åt mode- och inredningskedjan.

Ciff bygger ut visningskonceptet

Till 50:e upplagan av modemässan kommande vinter utvidgar arrangören visningsscenen.

Stabil tillväxt 2016

HUI research presenterade på onsdagsmorgonen årets rapport Handeln i Sverige . Den visar en blygsam utveckling för fysisk handel men fortsatt positiv tillväxt i landets kommuner.

Nilson Group tar betalt för påsarna

Försäljningstapp för Lexington Company

Mode- och inredningsbolaget förbättrade resultatet men försäljningen minskade under andra kvartalet.

Jobb & karriär: Ny chefsdesigner till By Malene Birger

Hon efterträder Christina Exsteen på posten som kreativt ansvarig och har ett förflutet från Marni, Mulberry och Sonia Rykiel.

Arkiv

Hon frontar Puma

Bloggaren, modeprofilen och entreprenören är sportjättens nya ansikte.

Röhnisch öppnar nytt

Nästa vecka öppnar sportmodeföretaget ny butik i Stockholm.

Whyred för Nivea

Modemärket har gjort litet samarbete med hudvårdsföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Jobb & karriär: Ny marknadschef till Kappahl

Hon blir ny marknadschef hos modekedjan.

Mönstrat på gymmet

Larsson om avhoppet: ”Det var mitt eget beslut”

Ingvar Larsson lämnar på eget initiativ rollen som vd för Lindex. För Habit berättar han varför.

Nya modebutiker till Linden

1

Nytt modekoncept i Stockholm

I förra veckan öppnade Black box by Awesome Rags.

Skobranschen blickar mot ny säsong

Onsdagen var premiärdag för sko- och väskmässan i Nacka. – Det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker, som är här för första gången med ett nytt varumärke.

Nu öppnar The Cords & Co.

Två butiker för nya modesatsningen öppnar i Stockholm nästa vecka. I samma veva öppnar butiker i Paris, London, New York och Los Angeles.

Kappahl ritar om

Modekedjan vill uppmärksamma textilsvinnet med insamlingskampanj under visningsveckan.

Han rekryterar svensk formgivare

Svensk tar över som kreativ chef för brittiska Topshop och Topman.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som tappade rejält på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Jobb & karriär: Från Sail Racing till Helly Hansen

Han ska leda sportföretagets marknadsteam i Oslo och lämnar Sail Racing efter 13 år.

Inditex till Vitryssland

Den spanska modekoncernen har öppnat de första butikerna i Vitryssland och når nu 94 marknader.

Billigare mode i sommar

Ljusare i sällanköpshandeln

Glossybox i nya händer

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Nu kommer Lidls och Klums kollektion

Izettle på väg mot notering

Ungt mode och teknik

E-handlare förändrar i styrelsen

Han lämnar Kappahl

Debenhams vinst minskar

Grandpa följer upp succén

Världsbäst på e-köp

Sänd till en kollega

0.205