Sir of Sweden köper e-handelsbolag

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Det klassiska herrmodevarumärket Sir of Sweden förvärvar modeportal och e-handelsbolag.

Sir of Sweden har förvärvat e-handeln Frontmen, grundat av Oscar Arrsjö och Mathias Hulvén.  

– Vi jobbar med ett ganska konservativt dressat herrsegment som inte ligger i framkant vad gäller e-handel. Förra året bestämde vi oss för att göra en offensiv på nätet 2017, säger Sir of Swedens vd Mats Ljungström till Habit.

Frontmen kommer även fortsättningsvis drivas som en multibrandbutik på nätet, med varumärket Sir of Sweden som en del av sortimentet.

Mats Ljungström berättar om valet av Frontmen som samarbetspartner.
– Frontmen riktar sig till killar och män och har en förhållandevis dressad profil, vilket passar oss väldigt väl.

Sir of Sweden bedriver redan i dag näthandel i egen regi, i liten skala. Mats Ljungström beskriver verksamheten som ett test , med positivt gensvar från konsument.
– De senaste två åren har vi öppnat fyra butiker och därigenom börjat kommunicera direkt mot konsument. Det här förstärker vi via nätet. Vi upplever att Sir är ett starkt varumärke i konsumentledet, men att vi i branschen inte har den statusen. Därav den nya strategin. 

Sir of Sweden har egna varumärkesbutiker i Stockholm, Malmö, Göteborg och i Väla. Varumärket har ett femtiotal återförsäljare och ”begränsad” export till Danmark, Norge och Finland.

2015 omsatte Sir of Sweden 18 miljoner kronor. I fjol omsatte bolaget drygt 30 miljoner.
– Vi siktar på att omsätta över 50 miljoner kronor i år tillsammans med Frontmen, säger Mats Ljungström.

Är ni lönsamma?
– Förra året tjänade vi lite pengar, 606 000 kronor för att vara exakt.

Hur mycket Sir of Sweden betalar för Frontmen är inte officiellt. Säljare är Oscar Arrsjö med familj, samt riskkapitalbolagen Wellstreet och Optimizer Invest. Wellstreet blir kvar som ägare, med en plats i styrelsen, Optimizer Invest säljer sin andel i bolaget. Fastighetsmiljardären Erik Paulsson blir kvar som delägare och styrelseordförande i det nya bolaget. Sir of Swedens ägare förblir majoritetsägare. 
Frontmens grundare Oscar Arrsjö och Mathias Hulvén kommer att leda e-handelssajtens digitaliseringsarbete.

Sir of Sweden grundades 1925 av Mats Ljungströms farfar. 2011 gjorde bolaget en omstart. 






Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Habit Modegalan
Starkt startfält i Modegalan

Här är alla 36 finalister i årets upplaga av Habit Modegalan. Den 16 november koras 13 vinnare på Berns i Stockholm.

EoE Glasses anställer två

Glasögon- och accessoarmärket rekryterar designer och kommunikationsansvarig. Därtill plockar företaget hem pr-ansvaret.

Två mässor i en

Slowfashion på hotell

Soot Sthlm öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Så ser nya Stadium ut

Sportkedjan lanserar nytt inredningskoncept i Stockholm i veckan. I november öppnar första butiken dedikerad till juniorkonceptet. Habit har mött vd Karl Eklöf i den uppdaterade butiken på Drottninggatan.

Jobb & karriär
Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Pretto pr rekryterar

Arkiv

Hon kampanjar för Ellos

E-handlaren satsar klassiskt och parisiskt i höstkampanjen.

Sealife lämnar Kungsgatan

Jubilerande mössamarbete

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar ännu en tillfällig butik.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Med kroppsmått i fokus

De visar upp sig i Paris

I ASFB:s regi deltar flera svenska modevarumärken under Paris modevecka.

RFSU lanserar modemärke

Organisationen släpper kollektion som ska säljas på Colette i Paris i höst.

Här är JC-vd:ns nya giv

Efter ett tjugotal butiksstängningar rustar Stefano di Martino för ett nytt butikskoncept med totalt sex nya butiker.

Så sålde Inditex

Nysatsning för Esprit

Jobb & karriär
Stadium möblerar om

Företaget delas upp i två delar och han blir ansvarig för Stadium AB. Därtill har en ny landschef utsetts för Sverige.

Blommor, skräddat och volym

Så ser H&M Design Award-vinnaren Richard Quinns kollektion ut.

Johan Lindeberg till Habit Modebranschens Dag

Designern är en av många talare under Habit Modebranschens Dag som äger rum 6 oktober i Stockholm.

Hon ska utveckla Mood

VRG utvidgar Don Donna

Sko- och accessoarkoncernen lanserar första egna reseserien.

Hon väljer Mood

Maxjenny öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Scorett tar över Wallenbergs

Så sålde H&M

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Resultat: 400 000 färre plastpåsar

Dyrare kläder och skor

Zeta Display förvärvar norskt

Nian i nya händer

Jobb & karriär
Pr-byrå skiftar vd

Så ska blandtextilier återvinnas

Modeföretag möblerar om i styrelsen

Guess satsar i Norden

Näthandel för jackmärke

Sänd till en kollega

0.144