23948sdkhjf

Gina Tricot svarar på kritiken

I en serie artiklar har Borås Tidningen rapporterat om Bangladesh textilindustri och bland annat kritiserat Gina Tricot för sina affärer i landet. Nu svarar modekedjan på kritiken.
I flera artiklar har Borås Tidning granskat Bangladesh textilindustri och bland annat ett antal leverantörer som modekedjan Gina Tricot arbetar med. Artiklarna har handlat om allt från låga löner, långa arbetsdagar och bristande säkerhet i produktionslokalerna. Nu svarar Gina Tricots hållbarhetschef Marcus Bergman på kritiken i ett brev på företagets hemsida där han skriver att det är bra att tidningen belyser de utmaningar och svårigheter som finns inom landets textilindustri. Men han tycker inte att tidningen ger en rättvis bild av Gina Tricot och de arbete som företaget bedriver i Bangladesh.

"Vi arbetar med ett konsekvent regelverk i form av uppförandekoden och vårt medlemskap i BSCI. Vi är dessutom aktiva medlemmar av The Accord on Building and Fire Safety. Denna organisation arbetar med att inspektera byggnader och säkerställa säkerheten genom konkreta åtgärder.
Att brister upptäcks och åtgärdas är positivt. I fallet med leverantören Shinest var den stora anmärkningen i Accordets rapport att man hade en vattentank på taket, som riskerade innebära en för stor belastning påbyggnaden. Rutinen är att denna typ av tank töms under vidare kontroller av byggnaderna. Detta är också gjort", skriver Marcus Bergman.

Han lyfter också fram att företaget också arbetar med förskoleverksamhet, 150 förskolor, som drivs i samarbete med UNICEF. En satsning som uppgår till 23,5 miljoner under en femårsperiod.
"Vi är del av en positiv utveckling i Bangladesh. Textilindustrin skapar välstånd i ett land som historiskt sett varit mycket fattigt, men tack vare klädtillverkningen är på stark frammarsch. Gina Tricot är en del av lösningen på Bangladesh problem – Gina Tricot är inte problemet i sig", skriver Marcus Bergman.

Gina Tricot har avtal med tio fabriker i Bangladesh till ett värde av omkring 70 miljoner per år eller cirka 14 procent av företagets inköpsvolym, uppger Borås Tidning. Merparten köps in från Turkiet, 50 procent, och Kina, 30 procent. Enligt tidningen avser dock modeföretaget öka antalet löpande leveranser från landet och växa i Bangladesh på sikt. Här kan man läsa artiklarna och här finns Gina Tricots brev i sin helhet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078