Swapping på modet

| Av Habit | Tipsa redaktionen

Att unga bara köper billigt och slänger sina kläder efter ett partvättar är en myt. Tvärtom lagar de kläder eller byter med varandra ochvill köpa mer hållbart. Det slås fast i den första vetenskapligarapporten om konsumentbeteende kring mode från Mistra Future Fashion.

En liten del, 5 procent, av de tillfrågade gör redan i dag medvetna val när det gäller modekonsumtion och handlar mest second hand och sällan i köpcentra. Men om företagen blir bättre på att informera om hållbart mode då skulle många fler, en klar majoritet, handla medvetet och betala mer för det. Det visar en studie från Mistra Future Fashion där det också framgår att en tredjedel av Sveriges unga ofta eller alltid lagar sina kläder och därigenom förlänger klädernas livslängd.- 70 procent av Sveriges unga förlänger sina kläders livslängd genom att laga dem. Det var förvånande men glädjande att se att slit och släng bland unga verkar vara myt, säger Wencke Gwozdz, Associate Professor, Department of Intercultural Communication and Management vid Copenhagen Business School.Förutom att aga kläderna så är det poppis att byta eller låna kläder med varandra.- Över tio procent av de tillfrågade ägnar sig åt det nya fenomenet swapping; ett konsumtionsmönster som innebär att man byter kläder med varandra. Ett exempel på detta är Swapshop, som dyker upp lite här och svar i Stockholm med temporära affärer. Det visar att man kan uppdatera sin garderob utan att köpa nytt. Vi kan också se att handla vintage i second hand-butiker har blivit mer mainstream och etablerat i alla grupper, säger Wencke Gwozdz.Därmed uppmanar Mista Future Fashion klädföretagen att vara tydligare med de hållbara alternativen då endast 15 procent av de tillfrågade, är omedvetna och bryr sig inte alls om att handla hållbart mode. Denna grupp är minst benägen att skänka kläder till second hand och lagar mer sällan sina kläder. PH



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Arkiv

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Här öppnar Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127