23948sdkhjf

Swapping på modet

Att unga bara köper billigt och slänger sina kläder efter ett partvättar är en myt. Tvärtom lagar de kläder eller byter med varandra ochvill köpa mer hållbart. Det slås fast i den första vetenskapligarapporten om konsumentbeteende kring mode från Mistra Future Fashion.

En liten del, 5 procent, av de tillfrågade gör redan i dag medvetna val när det gäller modekonsumtion och handlar mest second hand och sällan i köpcentra. Men om företagen blir bättre på att informera om hållbart mode då skulle många fler, en klar majoritet, handla medvetet och betala mer för det. Det visar en studie från Mistra Future Fashion där det också framgår att en tredjedel av Sveriges unga ofta eller alltid lagar sina kläder och därigenom förlänger klädernas livslängd.- 70 procent av Sveriges unga förlänger sina kläders livslängd genom att laga dem. Det var förvånande men glädjande att se att slit och släng bland unga verkar vara myt, säger Wencke Gwozdz, Associate Professor, Department of Intercultural Communication and Management vid Copenhagen Business School.Förutom att aga kläderna så är det poppis att byta eller låna kläder med varandra.- Över tio procent av de tillfrågade ägnar sig åt det nya fenomenet swapping; ett konsumtionsmönster som innebär att man byter kläder med varandra. Ett exempel på detta är Swapshop, som dyker upp lite här och svar i Stockholm med temporära affärer. Det visar att man kan uppdatera sin garderob utan att köpa nytt. Vi kan också se att handla vintage i second hand-butiker har blivit mer mainstream och etablerat i alla grupper, säger Wencke Gwozdz.Därmed uppmanar Mista Future Fashion klädföretagen att vara tydligare med de hållbara alternativen då endast 15 procent av de tillfrågade, är omedvetna och bryr sig inte alls om att handla hållbart mode. Denna grupp är minst benägen att skänka kläder till second hand och lagar mer sällan sina kläder. PH

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Modevarumärke i konkurs: "Det är svårt och det gör ont"
Tmall-chefen om att lyckas på världens största marknadsplats
NYTT NUMMER: Nyckeltalen för 325 bolag / Ellen Dixdotter i stor intervju / Sneakersuccén Veja
Krisande Rizzo lever vidare
Davida skalar upp e-handeln
Stockholm Fashion District: "Fashion Week Trade arrangeras som planerat"
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.126