Swapping på modet

| Av Habit | Tipsa redaktionen

Att unga bara köper billigt och slänger sina kläder efter ett partvättar är en myt. Tvärtom lagar de kläder eller byter med varandra ochvill köpa mer hållbart. Det slås fast i den första vetenskapligarapporten om konsumentbeteende kring mode från Mistra Future Fashion.

En liten del, 5 procent, av de tillfrågade gör redan i dag medvetna val när det gäller modekonsumtion och handlar mest second hand och sällan i köpcentra. Men om företagen blir bättre på att informera om hållbart mode då skulle många fler, en klar majoritet, handla medvetet och betala mer för det. Det visar en studie från Mistra Future Fashion där det också framgår att en tredjedel av Sveriges unga ofta eller alltid lagar sina kläder och därigenom förlänger klädernas livslängd.- 70 procent av Sveriges unga förlänger sina kläders livslängd genom att laga dem. Det var förvånande men glädjande att se att slit och släng bland unga verkar vara myt, säger Wencke Gwozdz, Associate Professor, Department of Intercultural Communication and Management vid Copenhagen Business School.Förutom att aga kläderna så är det poppis att byta eller låna kläder med varandra.- Över tio procent av de tillfrågade ägnar sig åt det nya fenomenet swapping; ett konsumtionsmönster som innebär att man byter kläder med varandra. Ett exempel på detta är Swapshop, som dyker upp lite här och svar i Stockholm med temporära affärer. Det visar att man kan uppdatera sin garderob utan att köpa nytt. Vi kan också se att handla vintage i second hand-butiker har blivit mer mainstream och etablerat i alla grupper, säger Wencke Gwozdz.Därmed uppmanar Mista Future Fashion klädföretagen att vara tydligare med de hållbara alternativen då endast 15 procent av de tillfrågade, är omedvetna och bryr sig inte alls om att handla hållbart mode. Denna grupp är minst benägen att skänka kläder till second hand och lagar mer sällan sina kläder. PH



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Framgång för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Nyhetsbrev

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Arkiv

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.211