23948sdkhjf

Swapping på modet

| Av Habit | Tipsa redaktionen

Att unga bara köper billigt och slänger sina kläder efter ett partvättar är en myt. Tvärtom lagar de kläder eller byter med varandra ochvill köpa mer hållbart. Det slås fast i den första vetenskapligarapporten om konsumentbeteende kring mode från Mistra Future Fashion.

En liten del, 5 procent, av de tillfrågade gör redan i dag medvetna val när det gäller modekonsumtion och handlar mest second hand och sällan i köpcentra. Men om företagen blir bättre på att informera om hållbart mode då skulle många fler, en klar majoritet, handla medvetet och betala mer för det. Det visar en studie från Mistra Future Fashion där det också framgår att en tredjedel av Sveriges unga ofta eller alltid lagar sina kläder och därigenom förlänger klädernas livslängd.- 70 procent av Sveriges unga förlänger sina kläders livslängd genom att laga dem. Det var förvånande men glädjande att se att slit och släng bland unga verkar vara myt, säger Wencke Gwozdz, Associate Professor, Department of Intercultural Communication and Management vid Copenhagen Business School.Förutom att aga kläderna så är det poppis att byta eller låna kläder med varandra.- Över tio procent av de tillfrågade ägnar sig åt det nya fenomenet swapping; ett konsumtionsmönster som innebär att man byter kläder med varandra. Ett exempel på detta är Swapshop, som dyker upp lite här och svar i Stockholm med temporära affärer. Det visar att man kan uppdatera sin garderob utan att köpa nytt. Vi kan också se att handla vintage i second hand-butiker har blivit mer mainstream och etablerat i alla grupper, säger Wencke Gwozdz.Därmed uppmanar Mista Future Fashion klädföretagen att vara tydligare med de hållbara alternativen då endast 15 procent av de tillfrågade, är omedvetna och bryr sig inte alls om att handla hållbart mode. Denna grupp är minst benägen att skänka kläder till second hand och lagar mer sällan sina kläder. PH

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113