23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

50 mode- och textilföretag kräver sänkt moms på secondhand

I ett gemensamt upprop uppmanar branschen regeringen att sänka momsen i  kommande budget som överlämnas till riksdagen den 22 september.  

Sänk momsen på secondhandkläder till 6 procent. Det kräver 47 svenska och nordiska mode- och textilföretag i ett gemensamt upprop tillsammans med organisationen Stica, The Scandinavian Textile Initiative for Climate Action, och vänder sig till regeringen med sitt krav. 

Sänkt moms skulle undanröja hinder för återbruk och göra det mer lönsamt att driva cirkulära affärer. Det skulle dessutom påskynda omställningen till en mer hållbar modeindustri, enligt uppropet.      

– Att sänka momsen sänder en stark signal om att återbruk måste prioriteras. Det är ett av flera nödvändiga steg för att hjälpa företag att skala upp cirkulära affärsmodeller och göra secondhandmode tillgängligt för fler, säger Michael Schragger, chef för medlemsorganisationen Stica, som jobbar för att mode- och textilindustrin ska minska sin klimatpåverkan. 

Uppropet har skrivits under av företagsledare för bland andra Polarn O. Pyret, H&M Group, Lindex, Peak Performance, Axel Arigato och Gina Tricot.

Enligt en undersökning som Stica har gjort hos sina medlemmar svarar två av tre företag att de ser cirkulära affärsmodeller som en avgörande del i sin omställning. Men det är svårt att få lönsamhet. Affärsmodellen står fortfarande för en liten del av bolagens totala omsättningen. Här skulle en sänkt moms spela roll, anser bolagsföreträdarna.     

– Denna åtgärd skulle ta bort hinder för återbruk, stödja cirkulära affärsmodeller och påskynda omställningen till en mer hållbar modeindustri. Med modebranschens växande klimatpåverkan har vi inte råd att vänta - åtgärder som denna behövs akut för att hjälpa industrin att minska sina utsläpp och röra sig i rätt riktning, säger Sandra Roos, hållabrahetschef på Kappahl Group, som är en av initiativtagarna till uppropet.

Enligt Michael Schragger finns ingen tid att förlora om klimatmålen för 2023 respektive 2045 ska uppnås. 

– Modeindustrins utsläpp är fortfarande alldeles för höga, och politiska åtgärder krävs nu för att undanröja hinder och påskynda omställningen. 

Här är alla som har skrivit under:

Michael Schragger, grundare och executive director, The Sustainable Fashion Academy (SFA) samt director, The Scandinavian Textile Initiative for Climate Action (STICA)

Emma Häggström, Sustainability Director Acne Studios

Øystein Bråta, vd Active Brands AS

Albin Johansson, vd Axel Arigato

Silje Garberg Ree, vd Bergans Fritid

Henrik Bunge, vd Björn Borg

Anders Carlsson, Blåkläder

Filip Ekvall, vd Brav AS

Toni Collin, vd Brothers

Magnus Månsson, vd Bubbleroom

Jacob Larsson, Sustainability Specialist Båstadgruppen AB

Carl-Fredrik Surtevall, vd Casall Sport AB

Charlotte Nordén, vd Cellbes AB

Stefan Persson, vd Craft of Scandinavia

Richard Collier, vd Db Equipment AS

Per Odqvist, CSO Didriksons

Johan Kromer, Sourcing & Sustainability Director Ellos Group

David Thörewik, vd Eton

Aiko Bode, CSO Fenix Outdoor International AG

Petra Öberg Gustafsson, vd Fristads AB

Ted Boman, vd Gina Tricot

Daniel Ervér, vd H&M Group

Martin Daniels, vd Haglöfs

Tor Jenssen, Chief Product & Merchandising Officer, Helly Hansen AS

Karin Söderlind, vd House of Dagmar

Anders Wallstedt, vd Icaniwill

Frida Engström, vd Indiska 1901 AB

Pontus Petersson, vd Intersport Sverige AB

Alexander Palmgren, vd Isbjörn of Sweden, Nordic Kidswear

Susanne Gräsberg, vd Ivanhoe AB

Elisabeth Peregi, vd Kappahl Group

Stian Brandhagen, CSCO Kid ASA

Susanne Ehnbåge, vd Lindex

Ingvar Larsson, vd MQ Marqet AB

Mattias Jacobsson, vd Na-kd

Helena Karlinder-Östlundh, vd NElly

Brad Boren, CSO Norrøna Sport AS

Joakim Levin, vd Nudie Jeans

Stefano Saccone, vd Peak Performance

Sara Sjöberg, vd Polarn O. Pyret

Caroline Lind, vd Sandqvist Bags and Items

Andreas Ytterdal, Managing Director Snickers Workwear

Daniel Löfkvist, COO och vice vd Stadium Group

Mårten Frostne, vd Taiga AB

Christoffer Rehn, Deputy vd Tenson AB

Mats Ågren, vd Texstar

Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, vd Tiger of Sweden

Chessa Nilsen, Director of Production & Sustainability, Varner AS

BREAKING
{{ article.headline }}
0.073