Sänk momsen på secondhandkläder till 6 procent. Det kräver 47 svenska och nordiska mode- och textilföretag i ett gemensamt upprop tillsammans med organisationen Stica, The Scandinavian Textile Initiative for Climate Action, och vänder sig till regeringen med sitt krav.
Sänkt moms skulle undanröja hinder för återbruk och göra det mer lönsamt att driva cirkulära affärer. Det skulle dessutom påskynda omställningen till en mer hållbar modeindustri, enligt uppropet.
– Att sänka momsen sänder en stark signal om att återbruk måste prioriteras. Det är ett av flera nödvändiga steg för att hjälpa företag att skala upp cirkulära affärsmodeller och göra secondhandmode tillgängligt för fler, säger Michael Schragger, chef för medlemsorganisationen Stica, som jobbar för att mode- och textilindustrin ska minska sin klimatpåverkan.
Uppropet har skrivits under av företagsledare för bland andra Polarn O. Pyret, H&M Group, Lindex, Peak Performance, Axel Arigato och Gina Tricot.
Enligt en undersökning som Stica har gjort hos sina medlemmar svarar två av tre företag att de ser cirkulära affärsmodeller som en avgörande del i sin omställning. Men det är svårt att få lönsamhet. Affärsmodellen står fortfarande för en liten del av bolagens totala omsättningen. Här skulle en sänkt moms spela roll, anser bolagsföreträdarna.
– Denna åtgärd skulle ta bort hinder för återbruk, stödja cirkulära affärsmodeller och påskynda omställningen till en mer hållbar modeindustri. Med modebranschens växande klimatpåverkan har vi inte råd att vänta - åtgärder som denna behövs akut för att hjälpa industrin att minska sina utsläpp och röra sig i rätt riktning, säger Sandra Roos, hållabrahetschef på Kappahl Group, som är en av initiativtagarna till uppropet.
Enligt Michael Schragger finns ingen tid att förlora om klimatmålen för 2023 respektive 2045 ska uppnås.
– Modeindustrins utsläpp är fortfarande alldeles för höga, och politiska åtgärder krävs nu för att undanröja hinder och påskynda omställningen.
Här är alla som har skrivit under:
Michael Schragger, grundare och executive director, The Sustainable Fashion Academy (SFA) samt director, The Scandinavian Textile Initiative for Climate Action (STICA)
Emma Häggström, Sustainability Director Acne Studios
Øystein Bråta, vd Active Brands AS
Albin Johansson, vd Axel Arigato
Silje Garberg Ree, vd Bergans Fritid
Henrik Bunge, vd Björn Borg
Anders Carlsson, Blåkläder
Filip Ekvall, vd Brav AS
Toni Collin, vd Brothers
Magnus Månsson, vd Bubbleroom
Jacob Larsson, Sustainability Specialist Båstadgruppen AB
Carl-Fredrik Surtevall, vd Casall Sport AB
Charlotte Nordén, vd Cellbes AB
Stefan Persson, vd Craft of Scandinavia
Richard Collier, vd Db Equipment AS
Per Odqvist, CSO Didriksons
Johan Kromer, Sourcing & Sustainability Director Ellos Group
David Thörewik, vd Eton
Aiko Bode, CSO Fenix Outdoor International AG
Petra Öberg Gustafsson, vd Fristads AB
Ted Boman, vd Gina Tricot
Daniel Ervér, vd H&M Group
Martin Daniels, vd Haglöfs
Tor Jenssen, Chief Product & Merchandising Officer, Helly Hansen AS
Karin Söderlind, vd House of Dagmar
Anders Wallstedt, vd Icaniwill
Frida Engström, vd Indiska 1901 AB
Pontus Petersson, vd Intersport Sverige AB
Alexander Palmgren, vd Isbjörn of Sweden, Nordic Kidswear
Susanne Gräsberg, vd Ivanhoe AB
Elisabeth Peregi, vd Kappahl Group
Stian Brandhagen, CSCO Kid ASA
Susanne Ehnbåge, vd Lindex
Ingvar Larsson, vd MQ Marqet AB
Mattias Jacobsson, vd Na-kd
Helena Karlinder-Östlundh, vd NElly
Brad Boren, CSO Norrøna Sport AS
Joakim Levin, vd Nudie Jeans
Stefano Saccone, vd Peak Performance
Sara Sjöberg, vd Polarn O. Pyret
Caroline Lind, vd Sandqvist Bags and Items
Andreas Ytterdal, Managing Director Snickers Workwear
Daniel Löfkvist, COO och vice vd Stadium Group
Mårten Frostne, vd Taiga AB
Christoffer Rehn, Deputy vd Tenson AB
Mats Ågren, vd Texstar
Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, vd Tiger of Sweden
Chessa Nilsen, Director of Production & Sustainability, Varner AS