23948sdkhjf

Revansch för skohandeln i juli – här är vinnarna och förlorarna

Sommarmånaden innebar ett rejält lyft för skor som ökade både i e-handeln och fysisk butik. Även klädhandeln stärktes jämfört med juli i fjol.

Försäljningen i kläd- och skohandeln visade övertygande plussiffror i juli. Det visar Stilindex från Svensk Handel som mäter försäljningen varje månad och bygger på siffror från drygt 60 aktörer i branschen. 

Totalt ökade kläder med 4,4 procent i löpande priser och i jämförbara enheter medan skor ökade 12,1 procent jämfört med juli 2024 som var en svag månad.

Skoförsäljningen lyfte framför allt i e-handeln, upp 14,4 procent, men även handeln i fysisk butik gick bra och steg med 11,8 procent. Kläder noterar ett plus på 5,9 procent i e-handeln och 4,1 procent i fysisk handel. 

Damkläder och damskor utvecklades starkt och lyfte med 7,0 respektive 15,9 procent. Herrskor hade en uppgång på 13,6 procent och herrkläder 2,6 procent. Juli blev däremot en svag månad för barnkläder- och skor som ökade med 0,9 procent. 

Sett till prissegment var premiumsegmentet den stora förloraren, försäljningen backade med 4,1 procent. I stället var det lågprissegmentet som hade medvind och ökade med 9,0 procent.

– Att lågprishandeln går bäst speglar det generella läget i ekonomin. Konsumenternas köpkraft befinner sig fortsatt på en låg nivå, vilket gör att företag med ett lågprisfokus ser ett ökat inflöde av kunder. Detta bekräftas av månadens siffror där trycket på såväl rea-varor som ordinarie sortiment varit förhållandevis starkt, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, som menar att handeln har fått skjuts av sommarrean och vädret. 

– Att både e-handeln och den fysiska handeln växer visar att kunderna fortsatt söker sig till flera plattformar och att kampanjer och säsongsvaror lockat en bred publik under juli, säger Sofia Larsen.

Juli är, efter ett starkt resultat föregående månad, den andra månaden i rad med en tydlig tillväxt. Det kan alltså konstateras att modehandeln hittills haft en gynnsam sommar, men det är för tidigt att konstatera att utvecklingen har vänt, enligt Sofia Larsen.

– Vi hoppas att denna positiva trend håller i sig framåt hösten och vintern. Från många av våra medlemmar hör vi att inledningen av augusti varit stark, men alltjämt är det för tidigt att prata om att vinden har vänt för modehandeln. Kommande månader blir alltså extremt viktiga [...], säger hon.

Den ackumulerade försäljningen hittills i år, från januari till juli, uppgår till 2,0 för kläder och 4,6 procent för skor jämfört med motsvarande period i fjol. Herrkläder och barnkläder- och skor sticker ut med minussiffror. Herrkläder noterar en minskning under perioden med -0,3 procent medan barnkategorin backar -0,1 procent.  

Totalt

Fysisk

E-handel

Kläder

+4,4 %

+4,1%

+5,9 %

Skor

+12,1%

+11,8 %

+14,4 %

Källa: Svensk Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109