23948sdkhjf

De talar på Habit Fashion Forum – delar framgångsrecept för internationell tillväxt

Superråd från framgångsrika modeentreprenörer, gästspel från London, värdefulla insikter om prisstrategier och varumärkesskydd och en framtidsspaning för 2025. Det är en del av innehållet under Habit Fashion Forum den 4 oktober i Stockholm.

Temat för Habits halvdagsseminarium är internationell tillväxt med lokala förtecken. Gabrielle Johansen från McKinsey inleder morgonen med en summering över det makroekonomiska läget. Hon belyser konsumentbeteenden och trender som påverkar branschen globalt, och avslutar med lyfta framgångsfaktorerna för svenska modeföretag 2025. 

På scenen står entreprenören bakom Lager 157, Stefan Palm, som har byggt ett lönsamt tillväxtbolag i tvåmiljardersklassen. Stefan Palm har drivits av enkelhet och passion sedan starten i Gällstad för 25 år sedan. I dag består Lager 157 av 80 butiker i Norden och inom kort expanderar bolaget till Tyskland. Stefan Palm kommer att dela med sig av bolagets framgångsformel för att lyckas internationellt.

Vidare gästas Habit Fashion Forum av en av Londons mest inflytelserika modeprofiler, Ida Petersson. Hon har en tjugoårig inköpskarriär i bagaget och har jobbat för några av världens mest namnkunniga butikskoncept: Net-a-Porter, Harvey Nichols och Browns. Därtill är hon ny ledamot i Filippa K:s styrelse. Ida Petersson kommer bland annat att dela med sig av framgångsnycklarna för att sticka ut på en internationell marknad.

– Det räcker inte längre att vara en duktig designer. Modesfären har ett rykte att vara lättsinnig, men det är en stenhård bransch och man måste vara extremt vass på alla plan – inklusive produktion och sociala medier – för att hålla sig över ytan, och ibland räcker inte ens det, säger Ida Petersson, som numera driver agenturen Good Eggs Agency tillsammans med Ramya Giangola.

Från Stylein kommer grundaren, vd:n och designern Elin Alemdar. Efter 20 år på marknaden tar hon nya internationella expansionskliv tillsammans med bland andra EJC showoom, Emma Jones Consultancy, i London och Paris. Elin Alemdar kommer att dela med sig av både misstag och framgångar.

– Vi började egentligen i fel ända, vi var internationella väldigt snabbt och i liten skala hos återförsäljare över nästan hela världen. Nu har vi byggt oss starka på hemmaplan, nu är mogna för att ta marknad efter marknad mer fokuserat, säger Elin Alemdar.

Globaliseringen skapar inte bara tillväxtmöjligheter utan också problem. I alla fall när det kommer till varumärkesintrång, ett växande problem för branschen. Bildstölder, kapade sajter och piratkopior blir allt vanligare på en globaliserad marknad. Många modeföretag känner sig hjälplösa.

– Varumärket kan vara kapat utan att du ens vet om det, säger Fredrik Ljungman från Abion, som kommer att berätta om hur kaparna går till väga och hur man tar kontroll över sitt varumärke. För det finns hjälp att få.

– Jag kommer att ge verktyg för hur man blir medveten om att detta sker och hur man ska agera för att få rätt, säger Fredrik Ljungman.

Handfasta råd om prissättning, lönsamhetsstyrning och marknadspositionering blir det från svenska Implity och brittiska PMG.

– Prissättning är a och o för att nå rätt kundsegment och se till att säkerställa sin lönsamhet, framför allt när man ska gå till en ny marknad och expandera globalt där det finns nya förutsättning som man kanske inte känner till lika väl som sin hemmamarknad, säger Stefan Ekström, senior konsult och grundare av Implity consulting.

– Vi kommer bland annat lyfta valutafrågan, hur man ska hantera den och vad man ska tänka på när man tar positionering och gör marknadsanalyser. Priset ett av de viktigaste parametrarna när kunderna värderar ett varumärke.

Anmäl dig till Habit Fashion Forum här.

Hela programmet hittar du här.

Habit Fashion Forum 4 oktoberBrygghuset, Stockholm

The State of Fashion: Strategier för tillväxt i osäkra tider
Gabrielle Johansen – associate partner, McKinsey

The path to circular fashion: From concept to reality
Mirela Slowik – category Leader, Isko

Skandinavisk minimalism på export
Elin Alemdar – grundare, designer & vd, Stylein

Så stoppar du piratkopior och varumärkeskapning
Fredrik Ljungman – senior advisor, Abion

Din framtid - världens chans
Christian Lundell – vd, Nordiska Textilakademin

Från lokalt till globalt: Att hantera prissättningsutmaningar i modeindustrin
Stefan Ekström konsult, Implity & Ulf Avrin, managing director Europe, PHG

Fyra hörnstenar från Lager 157:s framgångsformel för att lyckas internationellt
Stefan Palm - grundare & vd, Lager 157

How to impact and maintain presence in the luxury global market
Ida Petersson – Konsult, Good Eggs Agency

Panelsamtal: Svenskt mode på export
John-Jamal Gille, ASFB
Christian Lundell, Nordiska Textilakademin
Asli Sungur, Business Sweden
Ida Petersson, Good Eggs Agency

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063