Björn Borg gör jättelyft i skosegmentet – ”Jag kan knappt räkna alla rekord vi slog”
Sport- och underklädesleverantörens omsättning steg 29 procent till 213 miljoner kronor under andra kvartalet jämfört med 166 miljoner under jämförbart kvartal i fjol.
Nettoomsättningen för egen e-handel ökade med 9 procent till 41 miljoner kronor medan den totala omsättningen för egen e-handel och e-tailers uppgick till 88 miljoner jämfört med 77 miljoner, vilket är en ökning om 14,5 procent. Rörelseresultatet stärktes till 9,5 miljoner kronor jämfört med 8,1 miljoner, vilket ger en rörelsemarginal på 4,5 procent.
Bruttovinstmarginalen minskade till 51,8 procent jämfört med 55,6 procent och beror främst på ogynnsamma valutautvecklingar, ökade transportkostnader samt exceptionella engångsrabatter kopplade till integrationen av skoverksamheten.
Skoverksamheten togs över av Björn Borg efter att licenstagaren Serve & Volley gick i konkurs. Serve & Volley designade och distribuerade tidigare skor under Björn Borgs varumärke i Europa, med undantag för Sverige, Finland och Danmark.
– Som kvartalets absoluta seger kan vi konstatera att produktgruppen skor växer med hela 199 procent, kommenterar vd Henrik Bunge utfallet.
Han fortsätter.
– Lika viktigt är att sportkläder fortsatte att utvecklas mycket starkt med en imponerande tillväxt på 43 procent. Även väskor, en produktkategori som vi integrerade för några år sedan, utvecklades bra med en ökning på 33 procent. Underkläder, vår största kategori, växte med respektabla 6 procent. Den positiva trenden för våra produktgrupper bekräftar tydligt att vårt varumärke som vår viktigaste tillgång fortsätter att stärkas.
Under första halvåret, januari till juni, ökade koncernens nettoomsättning till 470 miljoner kronor från 413 i fjol, vilket är en ökning med 13,9 procent.