23948sdkhjf

Kappahl testar digitala produktpass: ”Nyfikna på hur de kommer tas emot”

Många företag i branschen förbereder sig inför 2030 då EU bland annat planerar att införa en lag om digitala produktpass, DPP, för textilvaror i Europa. Den kommande lagen tvingar branschen att ha kontroll på hela värdekedjan. Produktpassen ska också öka transparensen för konsumenterna med data om till exempel ursprung, sammansättning, klimatavtryck och hur varan kan återvinnas och lagas.     

Nu släpper Kappahl två produkter med digitala produktpass från barnmärket Minories i sin e-handel. Lanseringen är ett test för att kunna dra lärdomar inför den framtida lagstiftningen. 

Testet är en del av ett pilotprojekt som startade 2022 och som är initierat av Trace4value. I projektet deltar även GS1, SIS, Trustrace, Marimekko, Rudholm Group, Circularista, Texroad Foundation och Trimco Group. 

– Införandet av digitala produktpass innebär en stor omställning och resursåtgång för branschen. Vi löser det inte själva var och en, utan måste samarbeta och lära oss tillsammans. Trace4value-projektet är oerhört värdefullt för oss som modeföretag och vi är nu väldigt nyfikna på hur passen kommer tas emot av kunderna och vad piloten kommer ge oss för kunskaper, säger Kappahls hållbarhetsdirektör Sandra Roos.

Projektet pågår till slutet av 2024.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062