23948sdkhjf

Odd Mollys omsättning faller men bolaget vänder till vinst

Resultatet stärktes under tredje kvartalet. Kreativa chefen Marie Olsson Nylanders avtryck är tydligt, enligt tillförordnade vd:n Andreas Andrén.

Det har snart gått ett halvår efter att modebolaget gick ur en rekonstruktion. I en kommentar till kvartalsrapporten, som släpptes i dag, lyfter den tillförordnade vd:n, Andreas Andrén, fram det avtryck som den kreativa chefen, Marie Olsson Nylander, gör på Odd Molly. Marie Olsson Nylander värvades under våren till bolaget och har satt sin fulla prägel på varumärket med vår- och sommarkollektionen som visades på inköpsmässan Ciff i Köpenhamn i augusti. 

Andreas Andrén skriver att omställningsarbetet vad gäller varumärket har ”fallit på plats”. ”[...] Över tid har kollektionen anpassats för ett smalare men spetsigare produktutbud, något som förväntas stärka Odd Mollys varumärke ytterligare. Det mer fokuserade erbjudandet har under perioden även bidragit till att organisationen kunnat effektiviseras”, skriver han. 

Under tredje kvartalet i år, juli till september, redovisar Odd Molly via moderbolaget MBRS Group en omsättning på 67,6 miljoner kronor. Det är en liten ökning jämfört med kvartalet föregående år då omsättningen uppgick till 64,4 miljoner kronor. 

I rapporten framkommer det att omsättningen påverkas av en erhållen ackordsvinst på 28,6 miljoner kronor. När posten räknas bort blir den faktiska omsättningen 38,9 miljoner kronor. Det kan jämföras med en omsättning för tredje kvartalet i fjol på 64,4 miljoner kronor. 

Omsättningen från försäljningen av varumärket Hunkydory, som Odd Molly fortsatt gör på licens, är inkluderad. Övervägande del av omsättningen, 89 procent, genereras från försäljning i e-handel, nästan 35 miljoner kronor, medan resterande, drygt 4 miljoner kronor, sker i fysisk butik. 

Under kvartalet vände bolaget till vinst. Från en rörelseförlust på 8,7 miljoner kronor under tredje kvartalet 2022 till en vinst på strax under 18 miljoner kronor i år.  

Även ackumulerat, januari till september, visar bolaget vinst: 12,8 miljoner kronor jämfört med -4,3 miljoner kronor under motsvarande niomånadersperiod förra året. 

Antalet anställda i Odd Molly var 42 i slutet av september jämfört med 67 vid motsvarande tidpunkt i fjol. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.317