23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nytt globalt koncept när Stone Island omlokaliserar

Kork är nyckelelement i designen av den italienska kedjans nya flaggskeppsbutik i centrala Stockholm.

I januari kom beskedet att Stone Island omlokaliserar sin retailyta i Stockholm. Kedjan, som sedan slutet av 2020 ägs av italienska Moncler, har stängt butiken på Mäster Samuelsgatan 2 och flyttat till Norrmalmstorg 1, som tidigare har fungerat som en popup-yta.

Öppningen av det som Stone Island lanserar som en flaggskeppsbutik sker den 19 oktober.

Storleken på butiksytan ville bolaget inte kommunicera i januari, men det står nu klart att det handlar om en 90 kvadratmeter stor butik som har designats utifrån ett nytt globalt koncept som har tagits fram i samarbete med OMA/AMO. 

Avsikten är att material och tekniker ska återspegla Stone Islands arv av utveckling och experiment. Kork som har bränts, sandblästrats och ytbehandlats är nyckelelementet i det nya globala butikskonceptet.

När besökarna kommer in möts de av en vägg i rostfritt stål och en bakgrundsbelyst mörk syraetsad grön display. Ögonen lär också falla på en ljuskrona i form av en golvmonterad displaymodul som kan roteras och bli en digital monitor eller vecklas ut till en displaymonter.

2021 stod Stone Islands wholesaleförsäljning för 71 procent av intäkterna medan resterande genereras av egna butiker och näthandel.

Butiksnytt Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.14