23948sdkhjf

Han säljer inte – skyltar i stället om Johnells till Thernlunds

Jan Thorstensson stärker greppet om Stockholmsmarknaden.

I går, tisdag, blev det klart att norska Jotunfjell förvärvar familjeägda klädkedjan Johnells sex fysiska butiker i Uppsala, Västerås, Södertälje, Nyköping, Norrköping och Linköping samt en outletbutik. Säljare är Gustav Thorstensson, Krister Thorstensson och Jonas Thorstensson.

Men Jan Thorstensson, som äger två Johnells-butiker i Stockholm – i Kungens kurva och Skärholmen – har valt att inte sälja. I stället kommer butikerna att skyltas om till Thernlunds, en modekedja som han förvärvade för tre år sedan efter en konkurs.    

– Då övriga i familjen har valt att sälja sina sex Johnellsbutiker utanför Stockholm är det självklara valet att låta Thernlunds-konceptet ta över verksamheterna i Kungens kurva och Skärholmen. Namnbytet till Thernlunds kommer ge stockholmarna den största multibrandkedjan i huvudstaden, säger Jan Thorstensson

Multibrandkedjan Thernlunds kommer därmed att innefatta åtta butiker i Stockholm – Nacka, Kungens kurva, Täby, Westfield Mall of Scandinavia, Globen, Vällingby, Kista och Skärholmen – samt e-handel. Totalt omsätter verksamheten 200 miljoner kronor. 

– Vi ser konkurrens- och synergieffekter samtidigt som kommunikationen med våra kunder i Stockholm blir mycket tydligare, säger Jan Thorstensson.

 Johnells-butikerna kommer att byggas om till Thernlunds-konceptet och byta namn under våren nästa år.

Jan Thorstensson utesluter inte att öppna fler Thernlundsbutiker. 

– Utmaningarna är förstås högre lönsamhet och förbättrad likviditet.

Thernlunds saluför varumärken som Hugo Boss, Polo Ralph Lauren, Gant, Eton, Stenströms, Acne Studios, J. Lindeberg, Colmar, Canada Goose, Parajumpers, Marc Jacobs, Ganni och Zadig Voltaire.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064