Starkt resultat för Ellos: ”Tror på branschens långsiktiga förutsättningar”
Nettoomsättningen för andra kvartalet minskade med 6,6 procent till 802,1 miljoner kronor, jämfört med kvartalet före. Ser man på det första halvåret blev den totala minskningen 6,0 procent till 1 618.5 miljoner kronor.
Den justerade EBITA:n femdubblades till 41,3 miljoner kronor och dubblades på halvåret till 48,1. Bruttomarginalen ökade något både på kvartal och helår.
Resultatförbättringen drevs av marginaltillväxt där bruttomarginalen ökade med 2,5 procentenheter och försäljningskostnaderna minskade med 2,1 procentenheter, jämfört med föregående år.
”Fortsatt vikande efterfrågan för marknaden i stort, där hög inflation, kraftigt stigande räntor och ett visst skifte mot fysisk handel efter pandemin bidrar till en dämpad köpkraft. Att förbättra vår kostnadseffektivitet och fortsätta investera i vår kärnkund är fokusområden för 2023 och en förutsättning för vår fortsatta konkurrenskraft. Som ledande e-handelsaktör med starka varumärken inom heminredning och mode tror vi starkt på branschens långsiktiga förutsättningar och vi har en positiv syn på framtiden”, kommenterar Hans Ohlsson, vd, Ellos Group, i ett pressmeddelande.