23948sdkhjf

Försämrat läge för sällanköp – men prognosen för modehandeln skrivs upp

Hushållens konsumtionutrymme försvagas och branscherna för sällanköp följer med i fallet. Men modehandeln fortsätter att gå mot strömmen. 

I sin andra konjunkturrapport reviderar HUI prognosen för sällanköpshandeln. Tidigare spåddes branscherna minska med 1,5 procent i löpande priser i år. Prognosen skrivs nu ned med 2,5 procentenheter till -4 procent. Under 2024 förväntas nolltillväxt. 

Även läget för detaljhandeln ser mörkare ut jämfört med tidigare prognos. Den totala detaljhandeln förväntas öka med 0,5 procent i löpande priser i år. Därmed har HUI skrivit ned prognosen med 1,5 procentenheter. 

Kläd- och skohandeln utgör dock ett undantag. Tillväxten, som under första kvartalet uppgick till 11 procent, väntas hålla i sig. HUI justerar upp prognosen för modebranschen, från 2,0 procent till 3,0 procent under helåret 2023. För kommande år lämnas prognosen på 2,0 procent oförändrad. I en kommentar skriver HUI att tillväxten främst kommer att drivas av prisökningar. ”När annan kapitalintensiv uteblir kan mode vara någonting att unna sig”, står det. 

– Hushållen förändrar sitt konsumtionsmönster allt eftersom de fasta utgifterna växer i och med stigande räntor och hyror. Försäljningen i detaljhandeln förväntas under året minska mer än den totala hushållskonsumtionen. För flera konsumtionsposter ändrar hushållen sina inköp och försäljningen korrigeras mot försäljningsnivåer i linje med före pandemin. För branscher kopplade till hemmet innebär det negativa prognoser, samtidigt som branscher med mindre för italtunga varor ser ljusare prognoser i år, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research, i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093