När Elin Mohlander och Evalena Jonsson grundade Residus 2017 var det med höga ambitioner och ideal. De skulle skapa ett varumärke där alla delar av produktionen var så etiskt och miljömässigt hållbar som bara var möjligt. Med minimala resurser valde de att fokusera på ett erkänt miljö- och resursslöseri; tyger som av olika skäl ratas eller blivit över. I kombination med att lägga tillverkningen i Portugal kunde de dessutom relativt lätt kontrollera att sömmerskorna hade goda arbetsförhållanden.
– Det handlar om att bestämma sig för något, börja och sedan utveckla. Blir det för stort från början finns det en risk att man inte mäktar med. Hållbarhetsfrågan är så oerhört komplex, säger Elin Mohlander när vi ses på Residus showroom och kontor i Vasastan i Stockholm.
Residus knäcker hållbarhetskoden
Med QR-koder i plaggen ger Residus såväl konsumenter som konkurrenter möjlighet att granska produktionskedjan in i minsta detalj. Anledningen är enkel enligt grundarna. Den som vill vara trovärdig med sitt hållbarhetsarbete måste också våga vara transparent.