23948sdkhjf

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Kostnadsökningar och minskad försäljning skapar omfattande pessimism inom handeln. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för februari. 

För elfte månaden i rad befinner sig Framtidsindikatorerna för detaljhandeln, e-handeln och partihandeln under det neutrala värdet 100. Det innebär att branschen ser negativt på de kommande tre månaderna utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.

– För många handlare runt om i landet är situationen mycket allvarsam. Högre elpriser, dyrare lokalkostnader och ökade inköpskostnader, samtidigt som försäljningen minskar till följd av det ekonomiska läget. Det är en kalkyl som inte går ihop och till syvende och sist är det jobb som står på spel, då handeln är en av näringslivets största arbetsgivare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Även om butikshandeln noterade en mindre uppgång i februaris handelsbarometer med 1,7 enheter resulterade det i ett indikatorvärde på 71.9, en bra bit från det neutrala värdet 100.

E-handelns framtidstro denna månad minskade med 1,6 enheter till ett indikatorvärde på 82,0.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Syskonpar vill nå yngre publik med sommarbutik i Båstad
H&M välkomnar PETA:s avslöjande om djurplågeri
The Resort Co växer med externt kapital: ”Påbörjat vår resa mot globalt varumärke”
Acne Studios leker med designpråket i nyöppnad Miamibutik
Här är Filippa K:s senaste butiksöppning
Bric-a-brac öppnar citybutik i norr
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.109