23948sdkhjf

Björn Borgs bokslut: Vi avslutar mycket starkt

Så summerar vd, Henrik Bunge, bolagets fjärde kvartal då omsättningen ökade med tio procent.

Nettoomsättningen under fjolårets tre sista månader, oktober-december, uppgick till 198 miljoner kronor jämfört med 181 miljoner under motsvarande kvartal 2021. Det framgår av bolagets kvartalsrapport som släpptes under torsdagen. Den digitala försäljningen fortsatte starkt uppåt: Bolagets egen e-handel samt försäljningen via e-tailers ökade med totalt 21 procent till 77 miljoner kronor. Bruttovinstmarginalen föll med en procent till 52 procent medan rörelseresultatet backade till 7,8 miljoner kronor jämfört med 10 miljoner.

Nettoomsättningen för helåret 2022 ökade med knappt 9 procent till 835 miljoner kronor jämfört med 768 miljoner. Den totala e-handeln uppgick till 305 miljoner kronor, varav Björn Borgs egen e-handel uppgick till 111 miljoner. Bruttovinstmarginalen sjönk från 54 procent 2021 till 51 procent. Rörelseresultatet landade på 73 miljoner kronor jämfört med 104 miljoner 2021.

"Tillväxten drivs av stark återhämtning för våra externa e-handlare som växer med 25 procent i kvartalet. Vi har också fortsatt god tillväxt i egen e-handel, och våra egendrivna butiker visar mycket god tillväxt, där jämförbara enheter växer med 28 procent", säger Henrik Bunge i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094