23948sdkhjf

E-handeln backar – mode en av få ljusglimtar

För första gången på 16 år tvingas e-handeln se tillbaka på ett år med negativ utveckling. 

E-handeln backade med 7 procent under fjolåret jämfört med 2021. Den totala omsättningen landade på 136 miljarder kronor 2022. Det är första gången på 16 år som Postnords E-barometer visar en negativ utveckling av e-handeln på helåret.

Men det finns ljusglimtar. Näthandeln med kläder och skor hade en tillväxttakt under fjolåret med 2 procent. Tillsammans med apotekshandeln är det de enda branscherna med positiv tillväxt för perioden.

De produktkategorier som minskade mest är dagligvaror med en negativ tillväxt på -17 procent och barnartiklar och leksaker som backade -16 procent.

E-barometern visar vidare att allt fler konsumenter handlar varor direkt från tillverkaren. 19 procent av konsumenterna uppger att de gjorde sitt senaste e-handelsköp av mode, möbler eller heminredning direkt från en tillverkare eller ett varumärke.

När E-handelsbarometern tittar framåt spås tre möjliga scenarier: 
– E-handeln återhämtar sig från det rådande konjunkturläget relativt omgående. 
– 2023 blir ett pausår där utvecklingen stagnerar. 
– 2023 innebär en djupare kris tack vare fortsatt energikris, en hög genomsnittlig inflation, effekterna av höjda räntor och besked om fler varsel och konkurser. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Syskonpar vill nå yngre publik med sommarbutik i Båstad
H&M välkomnar PETA:s avslöjande om djurplågeri
The Resort Co växer med externt kapital: ”Påbörjat vår resa mot globalt varumärke”
Acne Studios leker med designpråket i nyöppnad Miamibutik
Här är Filippa K:s senaste butiksöppning
Bric-a-brac öppnar citybutik i norr
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.109