23948sdkhjf

Intresset ökar för svensk ull – här är varumärkena som visar vägen

Det spirar ett nyväckt intresse för den svenska ullen. Spårbarhet, god djurhållning och småskalig produktion är några fördelar som lyfts fram av branschen. Projektet The Swedish Wool Initiative kraftsamlar för att skala upp produktionen, ta tillvara råvaran och göra den mer tillgänglig förmodevarumärken.
Fram tills för några decennier sedan blomstrade den svenska ullindustrin. Ull var jämte bomull den mest använda fibern. Men under 1950-talet fick den konkurrens av den mycket billigare syntetfibern. Ullindustrin monterades ned, kunskapen försvann och intresset för den förr så eftertraktade råvaran dog ut.

Sedan några år tillbaka gror ett nyväckt i...
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Habit och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Skoleverantör om Footways skulder: ”Förstår att det är på väg att gå åt skogen”
Footway förnekar likviditetsproblem
Pondus fyller 30 – ”Vi har aldrig visat röda siffror”
Newhouse lanserar kundklubb
Här förbereder Patagonia sin Sverigeöppning
Best of Basic satsar dubbelt på Frölunda Torg
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.094