Fram tills för några decennier sedan blomstrade den svenska ullindustrin. Ull var jämte bomull den mest använda fibern. Men under 1950-talet fick den konkurrens av den mycket billigare syntetfibern. Ullindustrin monterades ned, kunskapen försvann och intresset för den förr så eftertraktade råvaran dog ut.
Sedan några år tillbaka gror ett nyväckt i...
Intresset ökar för svensk ull – här är varumärkena som visar vägen
Det spirar ett nyväckt intresse för den svenska ullen. Spårbarhet, god djurhållning och småskalig produktion är några fördelar som lyfts fram av branschen. Projektet The Swedish Wool Initiative kraftsamlar för att skala upp produktionen, ta tillvara råvaran och göra den mer tillgänglig förmodevarumärken.
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration