23948sdkhjf

Footways försäljning rasar

Footway Group tappade drygt 25 procent i försäljning under det fjärde kvartalet.

Vd Daniel Mühlbach kommenterar bolagets försäljningstapp för fjärde kvartalet:
– Den svenska marknaden för kläder och skor präglades under Q4 fortsatt av geopolitisk turbulens och krympande disponibel inkomst till följd av ökade levnadskostnader, vilket lett till svagare efterfrågan och höga lagernivåer.

Under perioden minskade bolaget omsättningen med 26,1 procent till 381,1 miljoner kronor jämfört med året före.

Footway har upplevt en minskad efterfrågan på bolagets produkter, vilket påverkat försäljning och resultat. EBITA för kvartalet uppgår till -176 miljoner kronor. Att jämföra med resultatet på 15 miljoner för fjärde kvartalet 2021.

För att förbättra likviditeten har Footway genomfört en extraordinär nedskrivning på 186 miljoner kronor under Q4, vilket Habit tidigare rapporterat.
– Vi har nu satt en tydlig plan för att snabbare förbättra vår likviditet. Planen innebär bland annat att accelerera försäljningen av produkter inlevererade under 2021 eller tidigare genom att sälja ut dessa via bolagets outlet Brandosa.com. Planen väntas förbättra bolagets likviditet med 100–150 miljoner kronor under 2023.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Syskonpar vill nå en yngre publik med sommarbutik i Båstad
The Resort Co växer med externt kapital: ”Påbörjat vår resa mot globalt varumärke”
Acne Studios leker med designpråket i nyöppnad Miamibutik
Här är Filippa K:s senaste butiksöppning
Bric-a-brac öppnar citybutik i norr
Hööks breddar popup med outdoor
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.125