23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Juleffekten uteblir – skobutikernas försäljning rasar

Hittills går det inte att notera någon särskilt stark juleffekt inom den svenska modehandeln. Det konstaterar Svensk Handel i en mätning av försäljningsutvecklingen under perioden 1 till 19 december. 

December, som är en av de viktigaste försäljningsperioderna under året, har hittills inte gett några försäljningsuppgångar att tala om. Skohandeln, inklusive e-handeln, noterar ett försäljningstapp på 10,5 procent i löpande priser under de första 19 dagarna under december jämfört med motsvarande period 2021. För klädhandeln har det gått bättre. Under perioden har försäljningen ökat med 1 procent. Mätt i fasta priser och volym är det en minskning om man tar hänsyn till rådande inflation, skriver Svensk Handel.

– Tyvärr tvingas vi konstatera att modehandeln hittills inte fått det uppsving många handlare hade hoppats på. Konsumenternas köpkraft har minskat, vilket till mångt och mycket är signifikativt för handeln i stort. Men jämför man med årets övriga månader är december en stark månad, så visst kommer det ligga mjuka paket under granen även i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Orsaken till att försäljningslyftet uteblir kan delvis förklaras av att jämförelsesiffrorna i december förra året var exceptionellt höga. 2021 års starka försäljning var i sin tur en följd av svag försäljning under 2020 då pandemin höll handeln i ett järngrepp.

Jämförs försäljningen med 2019 års siffror lyfter kläd- och skobutikernas försäljning med vardera 7 procent.     

Modehandelns julförsäljning 1-19 december
Butiker och e-handel 1-19 december 2022/2021 1- 19 december 2022/2019
Kläder 1,0 % 6,9 %
Skor -10,5 % 7,0 %

BREAKING
{{ article.headline }}
0.097