23948sdkhjf

Juleffekten uteblir – skobutikernas försäljning rasar

Hittills går det inte att notera någon särskilt stark juleffekt inom den svenska modehandeln. Det konstaterar Svensk Handel i en mätning av försäljningsutvecklingen under perioden 1 till 19 december. 

December, som är en av de viktigaste försäljningsperioderna under året, har hittills inte gett några försäljningsuppgångar att tala om. Skohandeln, inklusive e-handeln, noterar ett försäljningstapp på 10,5 procent i löpande priser under de första 19 dagarna under december jämfört med motsvarande period 2021. För klädhandeln har det gått bättre. Under perioden har försäljningen ökat med 1 procent. Mätt i fasta priser och volym är det en minskning om man tar hänsyn till rådande inflation, skriver Svensk Handel.

– Tyvärr tvingas vi konstatera att modehandeln hittills inte fått det uppsving många handlare hade hoppats på. Konsumenternas köpkraft har minskat, vilket till mångt och mycket är signifikativt för handeln i stort. Men jämför man med årets övriga månader är december en stark månad, så visst kommer det ligga mjuka paket under granen även i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Orsaken till att försäljningslyftet uteblir kan delvis förklaras av att jämförelsesiffrorna i december förra året var exceptionellt höga. 2021 års starka försäljning var i sin tur en följd av svag försäljning under 2020 då pandemin höll handeln i ett järngrepp.

Jämförs försäljningen med 2019 års siffror lyfter kläd- och skobutikernas försäljning med vardera 7 procent.     

Modehandelns julförsäljning 1-19 december
Butiker och e-handel 1-19 december 2022/2021 1- 19 december 2022/2019
Kläder 1,0 % 6,9 %
Skor -10,5 % 7,0 %

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125