23948sdkhjf

Miljardtapp i julhandeln

Julen är handelns viktigaste försäljningshögtid. Men i den ekonomiskt oroliga tid som råder väntas konsumenterna dra i handbromsen och minska på inköpen av julklappar.

- Många handlare vittnar om oerhört tuffa tider just nu. Elpriser som skjuter i höjden och kommande hyresökningar skapar en stor oro. Den julhandel vi nu befinner oss i är därför i år särskilt viktig, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, som en kommentar på årets julrapport.

I Svensk Handels prognos uppgår den totala julklappshandeln i år till 22 miljarder kronor. Det är ett tapp på 1 miljard kronor jämfört med fjolårets mätning. Den generellt höjda prisnivån innebär också ett tapp i volym med färre antal sålda varor.

Bland de som planerar att handla färre julklappar i år än förra året uppger hela 65 procent att ekonomiska skäl är den huvudsakliga förklaringen.

I rapporten uppger 76 procent av handlarna att julen är viktig för försäljningen, vilket är en ökning med 4 procentenheter sedan 2021. Totalt 18 procent av de tillfrågade handlarna planerar att ta in extrapersonal i år. Det är en tydlig minskning jämfört med 2021 då motsvarande andel var 26 procent.

Julklappshandeln sker i allt större utsträckning på nätet jämfört med föregående år. Sju av tio konsumenter handlar julklappar på nätet och drygt fyra av tio handlar majoriteten av julklapparna där. Allt fler handlar dessutom julklapparna under Black Friday/Black Week. Sex av tio konsumenter planerade att handla julklappar under reahögtiden i år, vilket kan jämföras med varannan i fjol.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094