23948sdkhjf

Let it snow, let it snow, let it snow ...

KRÖNIKA: Mikael Sandström, tidigare ordförande för Svensk Handel Stil och som driver tio egna modebutiker, reflekterar över försäljningen nu och framåt. 

Efter en uppgång i november förra året på hela 55 procent (77 procent i fysiska butiker) och 64 procent (också 77 procent i fysiska butiker), enligt Stilindex från Svensk Handel, var det roligt att konstatera att klädhandeln visade en uppgång på 2,2 procent (fysiska butiker 1 procent) och 6 procent för skor (5,7 procent fysiska butiker). Ackumulerat är försäljningsuppgången jämfört med förra året 16 procent för kläder och 11 procent för skor. Dessvärre har modehandeln inte återhämtat sin försäljning från 2019 där klädhandeln till och med i november visar en minskning med 3,2 procent och skohandeln med hela minus 16,8 procent.

Snön i november hade stor inverkan på de goda siffrorna främst för den mer väderberoende skohandeln. Även sporthandlarna jublade åt kylan och snön, vilket nog kommer att visa sig i sportindexet. Däremot spelar Black Friday (Black Weekend, Black Week, Black November) en allt mindre roll genom handelns urvattning av det i sig märkliga amerikanska fenomenet som är tänkt att fira Thanks Giving-helgen. Egentligen lika udda som om vi ska börja äta kalkon första advent.



Hur kommer decembers försäljning att utveckla sig? Liksom november var det stora ökningar i december förra året med 43 procent för kläder medan skohandeln ökade med ännu mer: 73 procent. Jämfört med december 2019 ökade både kläder och skor med 3 procent. Trots den kända bistra omvärlden tror jag på en liten ökning i försäljningen. Skor och framför allt kläder är bra, hållbarare julklappar i en tid då man drar in på mer umbärlig elektronik och möbler. Förra årets inköpta soffa får i år ge vika för en matchande ljusstake i stället. Även de mer festbetonade kläderna bör få ett uppsving med fler julbord och fester. Försäljningen av skor har tack vare vädret redan börjat bra, liksom sporthandeln som är beroende på kyla och snö, vilket de har fått i överflöd.

Till det så räknas försäljningen i löpande priser, alltså inte i volym, varför försäljningssiffrorna blir dopade i samma utsträckning som inflationen.

Mellandagsrean, som var ganska medioker förra året, har också en möjlighet till revansch efter Black Friday-hysterin lagt sig. Den är ju också ärligare – om uttrycket tillåts – i sin prissättning då det är mer en försäljning av överblivna varor än planerade kampanjer. Dessutom blev det fler pandemirestriktioner ju närmare julafton och mellandagarna kom.

Lagersituationen ser också väldigt olika ut. De som hade stora framgångar under pandemin, till exempel e-handelsaktörerna inom såväl elektronik som mode, levde i tron att man kunde öka försäljningen exponentiellt (ökar vi 25 procent i år så ökar vi 25 procent även nästa år osch så vidare), ligger med överlager.

Även sporthandeln har drabbats av sin överoptimism, varför de drar en suck av lättnad över vädrets makter med ökad försäljning. Trots det lär vi se rejäla prisnedsättningar under den närmaste tiden. Den fysiska modehandeln som var en av de mest utsatta under pandemin, var med den erfarenheten betydligt försiktigare inför höstens inköp 2022, varför lagersituationen generellt är relativt god.

Den fysiska modehandeln tycks få en god jul.

Mikael Sandström

Artikeln är en del av vårt tema om Krönika.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så förändras mässorna i Köpenhamn – nytt koncept lanseras i augusti
Selam Fessahaye om visningen i Köpenhamn: ”En form av komplexitet”
DK Companys vd: "2023 blir ett konsolideringsår"
Lotta Engberg lanserar klädkollektion
Minskad efterfrågan pressar Footway
Acne Studios nyttjade gratis arbetskraft
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.078