23948sdkhjf

Kappahl ska göra alla plagg spårbara

Modekedjan Kappahl investerar i en ny digital plattform som ska hjälpa kunderna att göra mer hållbara och medvetna val.

Med hjälp av den AI-baserade blockkedjeteknikslösningen Trustrace spåras och mäts all data i produktionsprocessen, från bomullsodling och fibertillverkning till garn, var tyget är vävt, tryckt, färgat och slutligen sytt.

Resultatet slås ihop för att ge en samlad bild av plaggets värden och genom verktyget ska informationen kommuniceras på ett enkelt och tillgängligt sätt för kunden.

Implementeringen ska ske gradvis och målet är att alla plagg ska vara märkta senast 2025.

– Genom att veta var och hur plagget är tillverkat lyfts även klädernas värde. Det är mycket arbete bakom varje färdigt plagg, tillverkningsprocessen är lång och många personer är inblandade. Något kanske inte alla känner till, säger Sandra Roos, hållbarhetsdirektör på Kappahl.

Nästa höst planeras hela leverantörskedjan presenteras på alla jeans via QR-koder som länkar till information på hemsidan. I butik kan personalen hjälpa kunderna att hitta information om plagget i Kappahls onlineshop.

– Med den samlade datan kan man snabbt och enkelt göra ett medvetet köp. För oss är det viktigt att kunderna ska kunna känna sig trygga med plagget de köpt och veta att det är producerat på ett schysst sätt, förklarar Sandra Roos.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Revolutionrace vd styr mot två miljarder
CPH Fashion Week: P.L.N. visade sin svärta
CPH Fashion Week: Danska Stamm – den skandinaviska globetrottern
Svensk Handel om de rekordhöga lönekraven
Revolutionrace gör all time high
Grundaren av nylanserat herrmärke: ”Vi ska växa med retail”
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.109