23948sdkhjf

Modehandeln på nätet mot strömmen

Senaste siffrorna från HUI, Svensk digital handel och Postnord visar sjunkande försäljning för e-handeln.

Näthandeln pekar nedåt för de flesta sällanköpskategorier när E-barometern summeras för tredje kvartalet, juli till september. Barnartiklar, hemelektronik, dagligvaror, böcker, möbler samt sport och fritid backade med mellan 27 och 1 procent.

Trots en avsvalnande e-handel för mode under andra halvåret går kläder och skor mot strömmen med en tillväxt på 1 procent under perioden jämfört med tredje kvartalet i fjol. Starkast ökning hade apoteksvaror, upp 9 procent, medan bygghandeln hade nolltillväxt. 

Totalt backade e-handeln med 5 procent under perioden.   

Strax över 40 procent av svenskarna har handlat mode på nätet under de senaste 30 dagarna. Snittbeloppet ligger på 1 300 kronor, strax över snittkvittot för sport- och fritidshandeln. 54 procent planerar att handla kläder och skor på nätet i julklapp jämfört med 59 procent i fjol

I rapporten understryks att jämförelsesiffrorna från fjolåret är starka eftersom näthandeln gynnades under pandemin. Den samlade e-handelstillväxten ligger före sin historiska trendkurva till följd av pandemin. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Inköpen som trendar AW 2023
Två modekoncept flyttar till Väla
Branschen tar farväl av Revolver – leverantörerna positiva till mässflytt
Här är Peak Performance nya butik i Kina
Nyemission och besparingar för förlusttyngt Nelly
Footways försäljning rasar
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.093