23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Modehandeln på nätet mot strömmen

Senaste siffrorna från HUI, Svensk digital handel och Postnord visar sjunkande försäljning för e-handeln.

Näthandeln pekar nedåt för de flesta sällanköpskategorier när E-barometern summeras för tredje kvartalet, juli till september. Barnartiklar, hemelektronik, dagligvaror, böcker, möbler samt sport och fritid backade med mellan 27 och 1 procent.

Trots en avsvalnande e-handel för mode under andra halvåret går kläder och skor mot strömmen med en tillväxt på 1 procent under perioden jämfört med tredje kvartalet i fjol. Starkast ökning hade apoteksvaror, upp 9 procent, medan bygghandeln hade nolltillväxt. 

Totalt backade e-handeln med 5 procent under perioden.   

Strax över 40 procent av svenskarna har handlat mode på nätet under de senaste 30 dagarna. Snittbeloppet ligger på 1 300 kronor, strax över snittkvittot för sport- och fritidshandeln. 54 procent planerar att handla kläder och skor på nätet i julklapp jämfört med 59 procent i fjol

I rapporten understryks att jämförelsesiffrorna från fjolåret är starka eftersom näthandeln gynnades under pandemin. Den samlade e-handelstillväxten ligger före sin historiska trendkurva till följd av pandemin. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109