23948sdkhjf

E-handelsbolag vänder från vinst till förlust

Ellos presenterar sin rapport för tredje kvartalet med en svag ökning av nettoomsättningen med 1,5 procent till 858,9 miljoner kronor.

Samtidigt sjönk rörelseresultatet till -3,7 miljoner kronor att jämföra med 6,6 miljoner kronor under motsvarande period ifjol.

Bruttomarginalen sjönk också något till 49,9 procent jämfört med 50,3 föregående år. Minskningen uppges bero på negativa valutaeffekter men även av högre hyreskostnader för lager och rabatter.

Ellos är nöjt med resultatet och bedömer att bolaget tar fortsatta marknadsandelar men varnar för att framtiden är oviss.

– En orolig utveckling i världsekonomin i kombination med en hög inflation, prisökningar och stigande räntor gör att konsumenter redan nu håller hårt i sina pengar, vilket sannolikt kommer att påverka konsumtionen framöver. I linje med vår strategi är just fokus på erbjudandet till kärnkunden vår absoluta prioritet. Givet marknadsläget har vi också ett ökat fokus på effektivitet och kostnader. Vår syn är dock fortsatt att den strukturella effekten där fler shoppar online framför fysisk handel kommer att bestå, säger Ellos vd Hans Ohlsson i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Swedish Fashion Association ställer in Stockholms modevecka
Detta är årets färg 2023
H&M-topp går till riskkapitalbolaget eEquity
Modehandeln på nätet mot strömmen
H&M:s svar till Fairtrade: ”Vi tar resultaten på största allvar”
Sthlm Blvd inviger i Täby centrum
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.094