23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Omdebatterad ecom-gigant återvänder till Stockholm

I juni gjorde snabbmodejätten Shein ett kort gästspel i Stockholm med en yta som höll öppet under blott en dag. Nu gör aktören comeback med en tillfällig butik om 150 kvadratmeter på Sveavägen 6 B vid Sergels torg i Stockholm. Butiken ska hålla öppet under en vecka med start 14 november.

Denna gång ska e-handlaren även erbjuda möjlighet till köp i butiken där enligt uppgift ”ett stort axplock” från sortimentet för herr, dam och barn samt accessoarer och inrednings- och skönhetsprodukter ska erbjudas.

Det kinesiska varumärket, som enligt uppgift, har nått en omsättning i nivå med H&M:s, är omdebatterat vad gäller CSR-arbete. I Fashion Transparancy Index från 2021, som rankar världens 250 största modeföretag utifrån transperans i förhållande till en rad sociala och miljömässiga aspekter, hamnade Shein i botten.

– Public Eye, en schweizisk icke-statlig organisation, besökte Sheins leverantörer och upptäckte att de anställda arbetade 75 timmar i veckan och fick bara betalt per klädesplagg. Med en sådan arbetsmiljö kan man kanske förstå hur Shein har råd att sälja kläder så billigt, säger Ashley Dudarenok, författare och Kinaexpert, i en intervju med Habit tidigare i år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.073