23948sdkhjf

KOMMENTAR: Hur intresserade är kunderna att handla till nedsatta priser?

Mikael Sandström, modehandlare och tidigare ordförande i Svensk Handel Stil, reflekterar över oktobers försäljning och vad som komma skall i november – årets mest kampanjrika månad.

Under torsdagen släpptes Svensk Handels Stilindex för oktober. För kläder slutade försäljningsmånaden med 0,2 procent. Ser man enbart på de fysiska butikernas siffror var de något sämre: -0,7 procent. Slutet på månaden var lite trögare för många med en liten nedgång framför allt på ytterplagg, vilket kan ses mot bakgrund av en varm höst (som tack och lov håller nere elkostnaderna!). Den lilla uppgången betyder dessvärre en volymnedgång med prisstegringarna.

Vad händer med modeförsäljningen i november? Tyvärr lär vi se en markant nedgång. Vår omvärld med kända orosmoln är ju en stor faktor. Men när det gäller november är det framför allt extremt svåra jämförelsetal: Förra året ökade klädförsäljningen med näst intill otroliga 55 procent. Jämfört med november 2019 var det också en rejäl uppgång med över 11 procent. I år kommer det att bli ett ordentlig tapp, även om klädinflationen på cirka 10 procent kan dölja nedgången något.

De flesta fysiska butiker har ganska välavvägda lager i motsats till e-handlarna. Deras optimism om stora försäljningsökningar har ju förbytts till rejäla minskningar, vilket gör att de måste locka med stora rabatter för att bli av med sina varor. Men hur intresserade är kunderna att handla även till nedsatta priser när det ständigt är obskyra kampanjer? 

Frågar man runt bland detaljhandelsexpertisen om Black friday-försäljningen får man mycket spretiga svar, alltifrån rekord till en dämpad försäljning. Jag tillhör de sistnämnda. Butikskedjorna har tröttat ut kunderna med allehanda skäl att sänka priserna. Handeln har ju en fantastik förmåga att överutnyttja möjligheterna till kampanjer. Singels day den 11 november är en kinesisk nymodighet som marknadsavdelningar med dåligt omdöme försöker pådyvla oss. Black friday blev Black weekend, som förvandlades till Black week som nu en del har bytt ut mot Black november. Skulle vi till äventyrs missa detta har vi ju Cyber monday.

Och visst är det en konstig tid att ha en kampanj på, för alla utom amerikaner som firar Thanksgiving den fjärde torsdagen i november vilka då får en sällan förekommande ledig klämfredag som ska firas genom att storhandla.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Swedish Fashion Association ställer in Stockholms modevecka
Detta är årets färg 2023
H&M-topp går till riskkapitalbolaget eEquity
Modehandeln på nätet mot strömmen
H&M:s svar till Fairtrade: ”Vi tar resultaten på största allvar”
Sthlm Blvd inviger i Täby centrum
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.125