23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svag klädförsäljning och tapp för skohandeln

Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,2 procent i oktober jämfört med motsvarande månad föregående år. Skohandeln fick däremot se ett tapp på -5,8 procent, enligt Stilindex från Svensk Handel.

Månadens siffror är oroväckande svaga. Effekterna av inflation och höga räntor gör att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Det slår hårt mot en redan hårt prövad modehandel, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar, och tillägger att försäljningen även påverkades av att oktober var varmare än normalt.

Den stundande kampanjintensiva black week och julhandeln kommer bli avgörande för modehandelns försäljning.   

– Black Friday och julhandeln brukar ge modehandeln en välbehövlig skjuts försäljningsmässigt. Vi hoppas att så även blir fallet i år. Med en långdragen pandemi bakom oss, och allt tuffare ekonomiska tider att vänta, blir en lyckad julhandel avgörande för många butikers överlevnad, säger hon.

Butiker och e-handel Oktober 2022-2021 Oktober 2022 - 2019 Ackumulerat 2022/2021 Ackumulerat 2022/2019
Kläder

0,2%

0,0 14,6% 3,1%
Skor -5,8% -18,6% 9,6% -19,1%

 Källa: Svensk Handel

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078