23948sdkhjf

HUI: Så blir årets julhandel

HUI Research redovisar årets prognos för julhandelsförsäljning i december i både löpande och fasta priser.

Minskad köpkraft på grund av stigande levnadskostnader, inflation, reaperioder i november och oroligt ekonomiskt marknadsläge väntas pressa handeln i december. Enligt HUI Researchs prognos för december väntas julhandeln växa med 2 procent i löpande priser, all försäljning i december,uppgå till drygt 91 miljarder kronor och i huvudsak drivas av ökade priser.

Detta motsvarar cirka 18 800 kronor per hushåll eller 8 700 kronor per person.

I fasta priser bedöms försäljningen istället minska med 7 procent totalt, där dagligvaruhandeln minskar med 3 procent och sällanköpsvaruhandeln minskar med 9 procent.

– Julhandeln 2022 kan sammanfattas med tradition och värde. Få kommer att dra ner på julmiddagar och sällskapsaktiviteter runt jul, vilket håller försäljningen i dagligvaruhandeln i nivå med före pandemin, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research.

Annorlunda är det dock med julklappsinköpen och HUI konstaterar att sällanköpshandeln, som har en försäljningsandel på 10 procent i december, brottas både med konsumenternas förväntade minskade köpkraft men också att en mindre andel av köpen väntas göras till fullpris när kunderna riktar in sig på reaperioderna som pågår under november.

– Bedömningen är att julklappsinköpen kommer att vara på samma nivå som i fjol. Däremot kommer julklappar och övriga inköp göras där konsumenten får mest värde för pengarna. Det flyttar försäljning från december till november och från fullpris till rabatterat pris, säger Joakim Wirén.

Dagligvaruhandelns försäljning väntas öka med 13 procent och sällanköpsvaruhandelns försäljning väntas minska med 4 procent under månaden. 

Leksakshandeln väntas gå en positiv julhandel i december till mötes medan elektronik- och vitvaruhandeln, möbel- och heminredningsbranschen och sport- och fritidshandeln får det tuffare med minskad decemberförsäljning på grund av reaperioder i november, minskat köputrymme och tuffa jämförelsetal.

HUI Research spår att den pressade modehandeln möjligen kan gynnas av att vi återigen kan träffas och fira men samtidigt spås branschen missgynnas försäljningmässigt i december på grund av tidigare reaperioder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125