23948sdkhjf

Extremväder och ökat resande drog ner friluftsbutikernas resultat

Fenix outdoor, som bland annat äger Fjällräven och Naturkompaniet, ökade sin försäljning totalt med 13,9 procent under årets tredje kvartal.

Totalt landade intäkterna på 224 miljoner euro.

Under perioden minskade dock rörelseresultatet med 4 procent till 42,8 miljoner euro.

Omsättningen i affärsområdet där bland annat Naturkompaniet ingår, ökade med 2 procent men ökningen uppges främst vara driven av den tyska butikskedjan Globetrotter.
De skandinaviska marknaderna, exklusive Danmark, redovisar tvärtom negativ tillväxt.  

– Vi tror att det extrema vädret i större delen av Europa, ett ökat resande som begränsade outdooraktiviteterna samt en återgång till högre prispress i marknaden kopplat till höga lager hos vissa återförsäljare, påverkat resultatet, skriver Martin Nordin, arbetande styrelseordförande i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Joakim Levin, Nudie Jeans: ”Det vi håller på med är att skapa morgondagens vintage”
Svenska pristagare i topp på Drapersgalan
MBRS avyttrar och går vidare i mindre kostym
H&M investerar i plattform för exklusiva sneakers
Han är ny vd för Elevenate
Gant nyinviger butiken på Birger Jarlsgatan
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094