Extremväder och ökat resande drog ner friluftsbutikernas resultat
Fenix outdoor, som bland annat äger Fjällräven och Naturkompaniet, ökade sin försäljning totalt med 13,9 procent under årets tredje kvartal.
Foto: Naturkompaniet

Extremväder och ökat resande bidrog till att friluftsaktiviteterna minskade tredje kvartalet. Foto: Naturkompaniet
Totalt landade intäkterna på 224 miljoner euro.
Under perioden minskade dock rörelseresultatet med 4 procent till 42,8 miljoner euro.
Omsättningen i affärsområdet där bland annat Naturkompaniet ingår, ökade med 2 procent men ökningen uppges främst vara driven av den tyska butikskedjan Globetrotter.
De skandinaviska marknaderna, exklusive Danmark, redovisar tvärtom negativ tillväxt.
– Vi tror att det extrema vädret i större delen av Europa, ett ökat resande som begränsade outdooraktiviteterna samt en återgång till högre prispress i marknaden kopplat till höga lager hos vissa återförsäljare, påverkat resultatet, skriver Martin Nordin, arbetande styrelseordförande i en kommentar.