23948sdkhjf

Extremväder och ökat resande drog ner friluftsbutikernas resultat

Fenix outdoor, som bland annat äger Fjällräven och Naturkompaniet, ökade sin försäljning totalt med 13,9 procent under årets tredje kvartal.

Totalt landade intäkterna på 224 miljoner euro.

Under perioden minskade dock rörelseresultatet med 4 procent till 42,8 miljoner euro.

Omsättningen i affärsområdet där bland annat Naturkompaniet ingår, ökade med 2 procent men ökningen uppges främst vara driven av den tyska butikskedjan Globetrotter.
De skandinaviska marknaderna, exklusive Danmark, redovisar tvärtom negativ tillväxt.  

– Vi tror att det extrema vädret i större delen av Europa, ett ökat resande som begränsade outdooraktiviteterna samt en återgång till högre prispress i marknaden kopplat till höga lager hos vissa återförsäljare, påverkat resultatet, skriver Martin Nordin, arbetande styrelseordförande i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Swedish Fashion Association ställer in Stockholms modevecka
Detta är årets färg 2023
H&M-topp går till riskkapitalbolaget eEquity
Modehandeln på nätet mot strömmen
H&M:s svar till Fairtrade: ”Vi tar resultaten på största allvar”
Sthlm Blvd inviger i Täby centrum
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.143