23948sdkhjf

Gina Tricots uthyrningstest gav mersmak

Modekedjan Gina Tricot vill initiera till återanvändning genom uthyrning av festkläder.

Konceptet kallas ”Rent” och har testats med framgång i olika kollektioner 2019, 2020 och 2021, skriver modekedjan. Verksamheten, som är en del av Gina Tricots hållbarhetsarbete med fokus på ett mer cirkulärt modetänk, går ut på att kunden kan hyra sin drömoutfit inför säsongens fester, middagar och firanden.

Höstens kollektion består av fyra exklusiva partylooks där maxiklänningar mixas med strassutsmyckningar och där draperade figurnära siluetter möter rosdetaljer.

Den begränsade kollektionen finns tillgänglig att hyra i 12 av modekedjans butiker i Sverige, Norge och Danmark.

Kollektionen finns även tillgänglig att hyra online via gemmecollective.com i Sverige, som modekedjan har samarbetat med tidigare.

– Vi är så glada för vår senaste kollektion av vårt koncept Rent, vi kan tillsammans med Gemme Collective och våra egna butiker erbjuda kunden möjligheten att hyra plagg istället för det klassiska sättet att konsumera mode på, säger Emma Garrote, global production & sustainability manager på Gina Tricot i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Dramatisk konkursökning i handeln
DEBATT: ”Verktygen för hållbar modeproduktion finns – använd dem”
Aim’n öppnar två nya butiker
1 500 tjänster försvinner från H&M: ”Merparten i Sverige”
Katja of Sweden hedras med egen gata
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.078