23948sdkhjf

Shein närmar sig H&M i omsättning

Kinesiska Shein är på god väg att nå omsättningsmålet på 24 miljarder dollar i år, enligt Wall Street Journals källor. Det betyder att nätmodehandlaren knappar in på klädhandelsjättarna Zara och H&M.

Shein, som numera är baserat i Singapore, har vuxit i rekordfart. Det snabba tempot möjliggörs genom hög automation; från trendspaning i sociala medier, skapandet av designstilar till 3D-rendering av plaggen. Motsvarande gäller marknadsföringen som är hundra procent databaserad och högautomatiserad.

Genom AI-verktyg scannar bolaget av sociala medier populära plagg som exempelvis delas av influencers. Utifrån den kunskapen tar Shein fram digitala prototyper som används i bolagets annonser. Får inte varan tillräckligt många klick under det närmsta dygnet sätts den inte i produktion.

Kläderna säljs till mycket låga priser. Klänningar säljs för under 50 kronor. Produkterna tillverkas i Kina och säljs för närvarande i fler än 150 länder över världen.

Bolagets leverantörsnätverk består av över 3 000 tillverkare i den sydligt belägna kinesiska provinsen Guangdong. 

98 procent av Sheins gods hamnar hos konsumenterna, vilket har hållit kostnaderna nere och kläderna billiga. Det har gjort affärsmodellen konkurrensmässig. Dessutom behöver Shein inte rea ut lager till förlust, vilket således bidrar till att priserna kan hållas låga när inga sådana kostnader måste slå mot det övriga sortimentet för att kompensera.

För året väntas försäljningsmåttet GMV ("gross merchandise value") öka med 50 procent till 30 miljarder dollar, enligt Wall Street Journals källor. 

Shein är inte börsnoterat och avslöjar inte försäljningssiffror, men enligt tidningens uppgifter har bolaget varit lönsamt sedan 2019. Senast Shein tog in kapital landade värderingen på bolaget i den kapitalanskaffningsrunda som genomfördes på 100 miljarder dollar.

H&M:s årsförsäljning under tolvmånadersperioden med slut i november 2021 var 199 miljarder kronor, omräknat i dollar drygt 18 miljarder. För första halvåret i år var försäljningen motsvarande 104 miljarder kronor, vilket motsvarar knappt 10 miljarder dollar.

Försäljningen har ännu inte återhämtat sig till nivåer från innan pandemin, som blev gynnsam för näthandel och ogynnsam för bolag likt H&M och närmaste konkurrenten Zara, med stora butiksnät som fick hålla stängt under de karantäner som infördes för att dämpa virusspridningen.

Zaras moderbolag Inditext redovisade en försäljning på 28 miljarder euro i fjol. Försäljningen under första halvan av år 2022 uppgick till nära 15 miljarder euro, vilket med nuvarande valutaparitet blir lika mycket i dollar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094