23948sdkhjf

Nedåt för sporthandeln

Det har varit några gungiga månader för sporthandeln, som redovisar minskad försäljning under tredje kvartalet. E-handeln går dock mot strömmen och återtar marknadsandelar som branschen har förlorat sedan pandemin klingade av.

Enligt sportindex från branschorganisationen Svenskt Sportforum har den totala försäljningen i sporthandeln minskat med 4,7 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period 2021. Det är tredje kvartalet i rad med negativ utveckling för sporthandeln.

Den starkast lysande stjärnan under september var dock e-handeln som tappat marknadsandelar efter uppgången under pandemin då e-handeln stod för uppemot 20 procent av försäljningen.

Även om de fysiska butikerna återtagit marknadsandelar från e-handeln under året var det tredje kvartalets tapp minst i e-handeln.

Enligt sportindex beror nedgången på minskat konsumtionsutrymme på grund av oro i omvärlden med inflation, höjda bolåneräntor och höga elpriser.

Sportprodukter som påverkas tydligast är dyrare utrustning som cyklar, skidor och friluftsutrustning.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Influencer tar andelar i träningssegmentet
Försäljningen tillbaka på 2018 års nivåer
Magasin 3 i Frihamnen blir Gants nya globala bas
Svenskt barnvarumärke i samarbete med Fila
AVTALSRÖRELSEN: Teko ger grönt ljus till lönebud
Datum klara för Madrids modeveckor
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.126