23948sdkhjf

Pessimismen ökar bland handlarna

Stigande elpriser och oro för hyreshöjningar bidrar till att framtidstron bland Sveriges handlare minskar för sjunde månaden i rad, visar Svensk Handels handelsbarometer för oktober månad.

Nedgången spänner över såväl detaljhandel, partihandel som e-handel där butikshandel inom både dagligvaror och sällanköpsvaror står för det största tappet.

– Butikshandeln dras nu inte bara med faktumet att konsumenterna håller hårdare i plånboken, utan också med skenande elkostnader och en oro för att hyreshöjningar på 10 procent ska drivas igenom. Vi kan tyvärr inte säga att vi är särskilt överraskade över månadens siffror, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

I partihandeln märks även ökad pessimism till följd av bland annat ökade priser i produktions- och importledet.

I rapporten noteras också stark pessimism inför stundande köpfester som Black Friday och julhandeln, särskilt bland e-handlarna.

– Liksom i andra branscher ser vi nu att kundernas mer försiktiga köpbeteende slår hårt även mot e-handeln. För e-handeln påverkar dessutom den större, och mer normala, konkurrensen från fysiska butiker i år. En majoritet av e-handlarna tror på en försämring kommande tre månader, vilket innebär att de tuffa tiderna tyvärr ser ut att fortsätta, säger Sofia Larsen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Swedish Fashion Association ställer in Stockholms modevecka
Detta är årets färg 2023
H&M-topp går till riskkapitalbolaget eEquity
Modehandeln på nätet mot strömmen
H&M:s svar till Fairtrade: ”Vi tar resultaten på största allvar”
Sthlm Blvd inviger i Täby centrum
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.111