23948sdkhjf

Zalando lanserar första kollektionen med adaptivt mode

Som en del i arbetet med inkludering lanserar nu nätjätten sina första kollektioner av adaptivt mode från fem egna varumärken.

Adaptivt mode är kläder, skor och accessoarer som är utformade för personer som lever med permanenta eller tillfälliga funktionsvariationer. Kollektionen är en del av företagets åtagande att fram till 2025 erbjuda ett inkluderande sortiment och en upplevelse som passar alla.

Produkterna, som är tillgängliga på alla Zalandos marknader, inkluderar dam- och herrkläder samt skor. De första kollektionerna inkluderar design för rullstolsanvändning, tyger som passar beröringskänsliga personer, plagg med enkla stängningar och produkter lämpliga för proteser eller bandage.

Kollektionen omfattar 140 plagg från varumärkena Zign, Pier One, Anna Field, Yourturn och Even&Odd.

Kollektionen vänder sig också till vårdnadshavare till barn med funktionsvariationer.

– Som en del av vår vision att vara startpunkten för mode, strävar vi efter att vara en plattform som välkomnar alla. Vi strävar efter att erbjuda ett sortiment som gör att alla våra kunder känner sig respekterade, inkluderade och representerade. Genom att lansera adaptiva modekollektioner från våra egna varumärken hoppas vi kunna erbjuda ett varierat utbud av snyggt adaptivt mode i olika prisklasser och storlekar på ett och samma ställe. För oss är det ett mycket viktigt steg mot vårt åtagande att erbjuda ett inkluderande sortiment och en upplevelse som passar alla, säger Joanna Hummel, general manager Norden och Baltikum på Zalando.

Det nya sortimentet finns samlat på Zalandos hemsida med en flagga som ska göra det enklare att identifiera adaptiva plagg.

Enligt världshälsoorganisationen WHO lever en av fem européer med någon typ av funktionsvariation. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Smyckesmärke satsar globalt – värvar från Toteme
Stark e-handel i februari för kläder och skor
Kappahl byter läge – satsar med större yta
Morris Stockholm ökar tvåsiffrigt: ”Ett kvitto på att besluten varit rätt”
Outdoorvarumärke går upp i storlek
Ägarförändringar i Nudie Jeans – lämnar bolaget
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.079