23948sdkhjf

Konsten att välja rätt funktioner till e-handeln

E-handeln har vuxit från att vara en förlängning av den vanliga handeln till en framgångsrik bärare av varumärke och kommunikation. Du ska tänka omnikanal för bästa resultat men då kanske du behöver trimma både dina processer och din plattform.

Vi kan inte längre skilja på den fysiska butikens kunder och e-handelskunder. Sanningen är att de kunder som företag konkurrerar om rör sig, eller åtminstone vill röra sig, obehindrat mellan alla olika försäljningskanaler. När det gäller företagets kommunikation kommer du behöva tänka omnikanal och möta kunden på kundens villkor med ett enhetligt budskap oavsett kanal.

Ska du lyckas skapa den köpupplevelse kunden vill ha och förtjänar, ställer det självklart krav på hur du bedriver din verksamhet. Dina processer behöver trimmas och optimeras kontinuerligt för att kunna skalas upp i takt med tillväxten. Det gäller även plattformen du väljer att jobba i och vilka funktioner och system du behöver ha tillgång till för att nå dina mål.

Vad behöver man för funktioner?
Det korta svaret är: det beror på. För att börja planera ett eventuellt byte av plattformen, bör du utgå ifrån din verksamhet och strategi. Vad är det du vill åstadkomma och vad är det för funktioner du behöver för att lyckas är frågeställningar du måste ha svar på för att kunna fatta ett informerat beslut.

När du sedan börjar leta efter alternativ kommer du mötas av en lång rad buzzwords och uttryck. Headless, modular och composable för att nämna några. Om det kallas headless, modular eller composable spelar egentligen ingen större roll. Skillnaderna är ofta diffusa och varierar beroende på vem man pratar med men för att hålla det enkelt fokuserar vi på headless. En headless plattform innebär att backend och frontend inte är beroende av varandra. Det kräver, och betyder, att backend-systemet har ett kraftfullt öppet API som möjliggör dataöverföring mellan systemet och alla övriga funktioner. Oftast innebär det att företag kör en headless backend-plattform och kopplar på en frontend, eller CMS, som passar deras behov när det gäller användarvänlighet, funktion och designmöjligheter.

CMS kommer att vara en central funktion för e-handeln. Det säger sig självt. Ställ krav på stor flexibilitet och enkel administration av sajten. Marknadsavdelningen behöver kunna vara snabba och agila i sina uppdateringar av både produkter och kampanjer för att försäljningen ska fungera effektivt. Utöver det faktiska handhavandet av sajten så bör man självklart ha stöd för analysverktyg.

Ett system som klarar av att hantera en omnikanalsstrategi kommer även behöva hantera lagerstatus i alla dina lagerenheter. Det gäller alltså centrala, e-handel och enskilda butikernas lager. I köpskedet kommer kunden vilja ha möjlighet att se lagerstatus både online och i butik för att välja bästa möjliga leveransalternativ.

Kraftfullt öppet API
Det viktigaste att tänka på är att plattformen du kikar på har goda möjligheter för att integrera tredjepartslösningar. I takt med att din verksamhet och kommunikation utvecklas kommer du behöva använda fler och bättre verktyg för att möta kundens förväntningar. Genom att välja en plattform med ett kraftfullt öppet API ,så får du möjlighet att plocka in de verktyg som passar dig bäst. Det är den bästa och enda anledningen du behöver till att välja en headless plattform.

Viskan E-handelsplattform är en headless plattform som kommer med ett kraftfullt API. Genom att välj Viskan CMS får kunder även ett mycket kraftfullt och extremt flexibelt CMS som ger företag möjlighet att skapa skräddarsydda kundupplevelser, helt utan begränsningar. Tillsammans med en lång lista av färdiga integrationer för allt från affärssystem och lagerhantering till marknadsföringsverktyg och kassasystem har Viskans kunder möjlighet att sätta ihop en väldigt effektiv systemflora som kommer fungera lika effektivt oavsett marknad och säljvolym. Läs mer om Viskans erbjudande här.

Detta är den tredje och sista artikeln signerad Viskan om den växande e-handeln och behovet av att tänka omnikanal och tekniska lösningar.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063