23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

H&M minskar försäljningen

Nedåt i årets tredje kvartal för klädjätten.

H&M-gruppens preliminära försäljning i lokala valutor sjönk med 4 procent under det tredje kvartalet, juni till augusti, i det brutna räkenskapsåret 2021/2022, jämfört med motsvarande kvartal året före då försäljningstillväxten var 14 procent. 

Försäljningssiffran är beräknad exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.

Enligt Infront hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle minska med 2,3 procent. 

– Det tredje kvartalet började svagt i likhet med branschen på många av bolagets stora marknader. Försäljningen förbättrades sekventiellt under kvartalet och höstkollektionerna har startat bättre än föregående år, skriver H&M i en kommentar. 

Försäljningen exklusive moms uppgår preliminärt till 57 450 miljoner kronor (55 585).

Totalt antal butiker per den sista augusti uppgick till 4 664 jämfört med 4 856 vid samma tidpunkt året före. 

Rapporten för tredje kvartalet släpps 29 september.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.148