23948sdkhjf

E-handeln tappar – men mode har stor konsumentandel

Lägre genomsnittliga köpbelopp driver omsättningsminskningen.

Mellan januari och juli i år har omsättningen från svenska e-konsumenter sjunkit med 14 procent vad gäller inhemsk e-handel och med 16 procent om även utländska aktörer inkluderas.  

Omsättningen under juni sjönk med 20 procent för e-handel inom Sverige och med 22 procent i utländsk och svensk e-handel, jämfört med motsvarande period i fjol. Det visar Svensk Handels e-handelsindikator. 

 E-handelns omsättning fortsätter ner från höga nivåer. Att pandemirestriktionerna är avvecklade fortsätter förstås att spela roll för e-handeln när vi jämför med föregående års försäljning. Men nu adderas även effekterna av att hushållen håller hårdare i plånboken när inflationen är rekordhög och räntorna stiger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar. 

Att konsumenterna håller hårdare i plånboken påverkar också de genomsnittliga köpbeloppen. 

Det genomsnittliga köpbeloppet per konsument minskade med hela 21 procent i juni jämfört med samma månad 2021. Minskningen i juli blev något mindre, 10 procent lägre jämfört med 2021. Det är därmed främst de lägre genomsnittliga köpbeloppen som driver den totala omsättningsminskningen i e-handeln, kommenterar Johan Davidson. 

Kläder och skor är den kategori som går bäst efter apoteksvaror. 40 procent av e-konsumenterna har under juni handlat i modekategorin och 37 procent i juli.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Inköpen som trendar AW 2023
Två modekoncept flyttar till Väla
Branschen tar farväl av Revolver – leverantörerna positiva till mässflytt
Här är Peak Performance nya butik i Kina
Nyemission och besparingar för förlusttyngt Nelly
Footways försäljning rasar
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.172