23948sdkhjf

Så ger du butiken draghjälp av e-handeln

En koppling mellan e-handel och fysiska butiker är ett framgångsrecept för försäljningen. Kunden vill ha smidigheten men samtidigt hämta varor i butik vilket skapar merförsäljning.

– Det är inget konstigt att e-handeln har blivit ett vanligt alternativ för människor att handla genom, säger Fredrik Ottosson, Head of Sales på Viskan, en leverantör av en e-handelsplattform för varumärken, retail, B2B och abonnemang. Vi konsumenter söker hela tiden smidighet och ett friktionsfritt sätta att konsumera på. Vi sparar tid helt enkelt. E-handeln gör även att vi får tillgång till ett mycket bredare utbud. Det är ett par av anledningarna till att e-handeln som koncept vuxit så mycket de senaste 20 åren. Pandemin hjälpte även den till att driva på e-handeln och det tvingade även företag att satsa på en digital version av sin affär.

– Nu när Sverige är på väg ut ur pandemin har vi börjat se att konsumenterna gärna besöker butiken. Man vill träffas men vi vill fortfarande ha smidigheten, poängterar Fredrik Ottosson. Där möter e-handeln den fysiska butiken på ett väldigt bra sätt. Av alla ordrar som läggs i vår plattform, väljer mer än hälften av konsumenterna att hämta upp sin beställning i en fysisk butik istället för postombud, när det alternativet är tillgängligt.

Som leveransalternativ är ofta hämta i butik kostnadsfritt. Det gäller även returer i butiken. Varför, jo, för att det skapar ännu ett köptillfälle för kunden. – Kunderna är ju ändå i butiken och exponeras för andra varor samtidigt som man får den personliga service som är väldigt svår att uppnå online.

Viskan E-handelsplattform är en av de mest kompletta på marknaden. Med en komplett plattform som möjliggör snabba och enkla integrationer genom öppet API kan man som e-handlare expandera oavsett bransch, omfattning, marknad eller språk. Viskan hjälper dig även att koppla samman dina fysiska butiker med din e-handel genom deras heltäckande omnichannel-koncept. – Viskan CMS är vårt egenutvecklade CMS som antagligen är det mest flexibla på marknaden, fortsätter Fredrik Ottosson. Som e-handlare kan du bygga din webbshop precis hur du vill och du får tillgång till funktioner som är väldigt fördelaktiga för e-handlare och deras krav. En av kunderna är Lager 157, ett företag som startade 1999 och som idag säljer enbart det egna varumärket i form av skor, kläder och accessoarer, online och i 58 egna butiker i Sverige, Norge och Finland. Lager 157 började jobba med Viskan 2015 då man hade vuxit kraftigt och behövde exakta tech-lösningar av olika slag, bland annat för logistiken. Med Viskans hjälp skapades tech-lösningar som är både pålitliga och driftsäkra.

Avslutningsvis är Fredrik Ottosson helt övertygad om att e-handeln kommer att leva vidare. Frågan handlar snarare om hur vi kommer interagera med konsumenterna. – Marknadsplatser såsom Zalando och Amazon tar andelar eftersom utbudet kan vara så ofantligt brett. Men vad man tappar är känslan i varumärket och de värderingar som företagare står för. Starkare varumärken och värderingar spås vara konkurrensfaktorer i framtiden vilket gör att marknadsplatserna kanske inte kommer vara helt rätt ställe att befinna sig på? Det öppnar dörren för än mer varumärkesbyggande aktiviteter och bättre kundupplevelser på en e-handel.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063