23948sdkhjf

Blue Tomato öppnar i Sverige – har 65 butiker i Europa

Brädsports- och streetwearkonceptet väljer Göteborg för första etablering i Sverige. Öppnade butik i Oslo i höstas.

Blue Tomato öppnar butik om 260 kvadratmeter på Vallgatan 34 i Göteborg.

Butiken blir den första i Sverige för brädsportåterförsäljaren som sedan 2012 ägs av amerikanska skate- och streetwearaktören Zumiez Inc men som alltjämt har huvudkontor i skidsportorterna Schladming och Graz

– De hade bestämt sig för att expandera i Norden och ville gärna ha hjälp. Men sen kom pandemin och planerna fick läggas på is. I vintras kontaktade jag dem igen, säger Helen Bairu, etableringsrådgivare på Business Region Göteborg. 

Blue Tomato grundades 1988 av österrikiske snowboardåkaren Gerfried Schuller och första fysiska butiken öppnade 1994. I sortimentet finns mode och hårdvara.

Etableringen är en sista pusselbit i Bygg-Götas stora ombyggnad på Kungsgatan och Vallgatan i centrala Göteborg.

Vi har verkligen satsat på Vallgatan med renoverade fasader, utsmyckning, belysning och nya butiker och gatan har ökat sitt besöksantal rejält under våren. Att gatan får en bra mix av butiker som gör gatan både intressant och välkomnande har varit en viktig del, säger uthyrningschef Linda Neidert, Bygg-Göta i en kommentar.

I sortimentet finns 500 varumärken inom snowboard, freeski, surf, skateboard och freestyle  till herr, dam och barn som Carhartt, Dickies, Burton, Quicksilver och Volcom.

Till dags dato har aktören över 65 butiker i Österrike, Tyskland, Schweiz, Finland, Nederländerna och så sent som i fjol höst öppnades en butik i Oslo i Norge. Förutom fysiska butiker driver Blue Tomato även e-handel som sedan tidigare även är tillgänglig för svenska kunder.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093