23948sdkhjf

Nya EU-regler ska skapa en mer rättvis konkurrens för e-handlare

Nu är de nya EU-reglerna Digital Services Act klubbade.

EU lade fram förslaget Digital services act under 2020. Det är en uppdatering av de regler som digitala handelsplattformar tidigare har behövt förhålla sig till.

Nu är förslaget klubbat och klart.  

– Vi är givetvis glada över att vi nu är i hamn med en fråga som är av stor vikt för våra medlemmar. Den nya lagen gynnar såväl konsument som handlare, då den säkerställer produktsäkerhet, samtidigt som den ger svenska handlare större möjligheter till att konkurrera på lika villkor. Det är hög tid att ett utökat plattformsansvar kom på plats, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i en kommentar.  

Regeluppdateringen innebär att plattformarna bär ett större ansvar för de produkter som säljs via e-handeln. De nya reglerna förväntas även förbättra konkurrenssituationen för svenska bolag i förhållande till aktörer som till exempel Wish och Amazon.  

Aktörer som berörs av beslutet kommer behöva ta ett större ansvar för produktsäkerheten och göra vissa kontroller så att produkterna som säljs inte är olagliga.

I förslaget om Digital services act ingår också Digital markets act. De båda förslagen syftar till att skapa en rättvisare konkurrens mellan e-handlare och att införa en ansvarsskyldighet för plattformar angående olagligt och skadligt innehåll för att skydda internetanvändare. Förslaget las fram för att reglerna ska vara bättre anpassade för hur dagens handel online ser ut.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Johan Lindeberg lämnar BLK DNM och byter namn: "Jag har funnit ny frihet"
Här är Best of Brands comeback – nya vd:n siktar på 75 miljoner i omsättning
H&M drar kollektionerna till sin spets med Snapchat
Så vände Ellen Dixdotter By Malene Birger: ”Det är sjukt viktigt att vara sjukt tydlig”
Kappahl ska göra alla plagg spårbara
Selam Fessahaye kan vinna pris under Köpenhamns modevecka
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.094