23948sdkhjf

Nytt talangprogram för nordiska designer

Gemensamma visningar, monetärt stöd och kommunikationshjälp ingår för de framväxande modeaktörerna som deltar.

CPHFW Newtalent är Köpenhamns modeveckas nya initiativ som ska stärka nordiska modevarumärken.

De första som ingår är A. Roege Hove, Latimmier och P.L.N.

A. Roege Hove

Danskt varumärke som säljer unika, stickade plagg och accessoarer. Designerna skapas av grundaren Amalie Røge Hove som etablerade varumärket 2019. 

Latimmier

Finskt varumärke som grundades 2021 av Ervin Latimer. Plaggen är inriktade på manliga uttryck och hållbarhet.

P.LN.

Grundat 2020 av Peter Lundvald Nielsen. Produkternas ledord är elegans och enkelhet.

De kommer att ingå i programmet under tre säsonger och får stöd vid visningar, nätverkande, affärsstöd och kommunikation.

Mentorerna i programmet är bland andra Ida Peterson, inköpschef på Browns Fashion,  Anders Sølvsteen Thomsen, modekonsult och stylist och Nabil Aliff, tidigare global kreativ chef för Soho House.

De kommer också att ingå vid en gemensam visning vid varje sommar/vår, för att nätverka och träffa inköpare.

Den stora partnern i projektet är Circulose, ett företag som tillverkar tyg av cellulosa.

  Vi är stolta över att introducera CPHFW Nwetalent som en formaliserad struktur för hur Copenhagen Fashion Week investerar i nästa generation av exceptionella talanger. Med ansvar ett övergripande och grundläggande fokus för vår organisation, detta kommer att tillåta oss att fortsätta att växa vårt engagemang för talang. Det är ett viktigt steg vi har tagit för att tillhandahålla ett omfattande program för talangerna att bygga sitt varumärke på internationell skala och för att introducera dem för vår globala publik, säger Cecilie Thorsmark, vd för Köpenhamns modevecka i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.188