23948sdkhjf

Zalando vinstvarnar igen

Sänker prognos för innevarande år.

Nätmodehandlaren Zalando sänker prognosen för helåret 2022 och räknar med ett svagare andra kvartal.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolaget räknar nu med att GMV-försäljningen,”gross merchandise value” ska öka med 3-7 procent. Intäkterna förväntas öka med 0-3 procent till 10,4-10,7 miljarder euro med ett justerat rörelseresultat på 180-260 miljoner euro.

Detta är den andra prognossänkningen i år och så sent som i maj räknade bolaget med att ökningen av GMV-försäljning skulle hamna i den nedre delen av intervallet 16-23 procent. Intäktstillväxten under 2022 förväntades då hamna mellan 12-19 procent och det justerade rörelseresultatet på 430-510 miljoner euro.

Orsaken till de sänkta utsikterna uppges vara att de makroekonomiska utmaningarna förväntas blir längre och mer intensiva än vad som tidigare förutsetts.

För andra kvartalet 2022 förväntar sig bolaget att tillväxten i GMV, intäktstillväxt och justerat rörelseresultat kommer att vara "betydligt under analytikeruppskattningar" men uppger samtidigt att kvartalet är lönsamt.

Bolaget väntas redovisa det andra kvartalet den 4 augusti 2022.

”Gross merchandise value” är ett mått på värdet på produkter sålda via Zalandos plattform, inklusive moms.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Johan Lindeberg lämnar BLK DNM och byter namn: "Jag har funnit ny frihet"
Här är Best of Brands comeback – nya vd:n siktar på 75 miljoner i omsättning
H&M drar kollektionerna till sin spets med Snapchat
Så vände Ellen Dixdotter By Malene Birger: ”Det är sjukt viktigt att vara sjukt tydlig”
Kappahl ska göra alla plagg spårbara
Selam Fessahaye kan vinna pris under Köpenhamns modevecka
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.094